Foto: Shutterstock

Bota din huvudvärk genom yoga

Fri från huvudvärk och migrän - med hjälp av ­avstressande yoga. För vd:n Per Söder blev medicinsk yoga vägen ut ur huvudvärkshelvetet.

- Migränen styrde mitt liv i 40 år. Men tack vare ­yogan är det i dag jag som styr migränen.

Migrän och svår huvudvärk hör till våra allra största folkhälsoproblem. 1,6 ­miljoner svenskar är drabbade av ­migrän eller svår huvudvärk.

Allra vanligast är spänningshuvudvärk. Nästan nio av tio kvinnor och två tredjedelar av männen har denna typ av huvudvärk någon gång.

Per Söder, 57, aktuell med boken Migränyoga, kan intyga att huvudvärk kan påverka hela livet. Han led av "alla olika typer av huvudvärk som finns", men framför allt migrän och spänningshuvudvärk.

- Jag klarade jobbet, men fritiden och familjelivet fick lida. Barnen visste inte om pappa skulle vara med på julafton, om jag skulle bli liggande hela helgen eller första dagarna på semestern.

LÄS OCKSÅ: Ont i huvudet? Expertens bästa råd för lindring

Effekt efter några månader

Per hade provat många olika behandlingar utan resultat. Tills hans fru en dag sade att det var dags för honom att ta tag i problemet - och prova yoga. Han testade medicinsk yoga och gav yogan tjugo minuter varje dag.

- Jag märkte effekt efter några månader. Efter åtta månader var huvudvärken i stort sett borta.

Det finns i dag inte särskilt många vetenskapliga studier som bevisat att yoga har effekt mot huvudvärk. Däremot är det välkänt att stress kan orsaka både migränanfall och ­spänningshuvudvärk.

- Yogan ger djup avslappning och avspänning och hjälper mot stress, precis som stresshantering och meditation. Dessutom ger ­yogan balans i kroppen och förbättrar blodflödet vilket förebygger huvudvärk, säger Per Söder.

Bra yogaövningar mot huvudvärk

1. Skulderrullning

Foto: MIKAEL SJÖBERG

Detta är en mycket avstressande stretchövning för skuldror, axlar, leder och hjärta som bland annat kan sänka ditt blodtryck. Balanserar sköldkörtel och bisköldkörtel.

Gör så här: Sitt med rak rygg och slutna ögon. Lyft axlarna högt, dra dem bakåt, rulla ner, dra dem framåt och sedan upp igen, långsamma stora cirklar, 1-3 min.

Andas in när axlarna går uppåt/bakåt, andas ut när de går neråt/framåt. Vila.

LÄS OCKSÅ: Så här enkelt stretchar du bort din huvudvärk

2. Nackvridning

Foto: MIKAEL SJÖBERG

En skön stretchande, masserande övning för ökad genomblödning som även den påverkar sköldkörteln.

Gör så här: Ryggen är rak och ögonen slutna. Vrid mjukt huvudet så långt du kan framåt åt vänster, som om du skulle se dig om över axeln.

Vrid sedan huvudet framåt och så långt över åt höger som du kan. Andas in åt vänster, andas ut åt höger. 3-5 min.

LÄS OCKSÅ: Är din huvudvärk migrän? Så vet du skillnaden

3. Armrörelse

Foto: MIKAEL SJÖBERG

En kraftfull övning för ­genomblödning och avspänning som påverkar både ­hjärnan och nervsystemet. 

Gör så här: Sitt rak, blunda. Sträck ­armarna ut åt sidorna med handflatorna vända mot taket. Krök fingrarna som klor, spända och stela.

Från denna utgångsställning lyft och korsa underarmarna över huvudet, varannan gång höger arm överst, varannan gång vänster arm överst. Gör rytmiska rörelser, andas i takt med rörelsen. 3-9 min. Vila.

Andra har också läst

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Idun Minerals. Köp nu!