Boosta hälsan med vitaminer - Stor guide från A till K

Vitaminer gör dig pigg, skyddar kroppen och ger dig bättre sömn. 

Här är din guide över vilka som är bra för vad och i vilka livsmedel de finns. 



A-vitamin (RETINOL)

Bra för synen

GÖR: Nödvändig för syn, hud och slemhinnor.

VID BRIST: Lindrig brist försämrar mörkerseendet. Allvarlig brist ger nedsatt motståndskraft för infektioner samt nattblindhet.

FINNS I: Inälvsmat, främst lever, matfett, mjölkprodukter samt rotfrukter och

 grönsaker.

 

Vitamin B1 (TIAMIN)

GER ENERGI

GÖR: Nödvändig för kolhydrat-omsättningen, vissa muskel- och nervfunktioner

 samt energiproduktion.

VID BRIST: Allvarlig brist ger nervsjukdomen beriberi.

FINNS I: Fullkorn (bröd, mjöl, gryn och pasta), griskött, inälvsmat, bönor,

 ärtor, ris.


Foto: Foto: Olga Milkina



Vitamin B2 (RIBOFLAVIN)

BRÄNNER FETT

GÖR: Behövs för förbränningen av kolhydrater, proteiner och fett.

VID BRIST: Kan ge slemhinne- och hudförändringar. Allvarlig brist ger

 hudsjukdomen pellagra.

FINNS I: Fullkornsflingor, kött, mjölk, ägg, fisk, lever, potatis.

 

Vitamin B3 (NIACIN)

GER BÄTTRE SÖMN

GÖR: Nödvändig för cellernas ämnesomsättning av fett och kolhydrater samt

 energiproduktion.

VID BRIST: Lindrig brist ger diffusa symtom som nedsatt aptit, sömnlöshet och

 retlighet. Allvarlig brist ger sjukdomen pellagra som ger förändringar i hud,

 mag och tarmkanal och nervsystem och leder till döden om ingen behandling sätts

 in.

FINNS I: Fullkorn (bröd, gryn), kyckling med skinn, fisk, ägg, kött, majs,

 lever, mjölk, potatis.


Vitamin B5 (PANTOTENSYRA)

BRYTER NER KOLHYDRATER

GÖR: Nödvändig för omsättningen av kolhydrater och fett.

VID BRIST: Brist har inte kunnat påvisas hos människa.

FINNS I: Kött, fisk, ägg, mjölk, ärtor, bönor.

 

Vitamin B6 (PYRIDOXIN)

BRA FÖR BLODET

GÖR: Nödvändig för proteinomsättningen och

 har betydelse för bland

 annat nervfunktioner.

VID BRIST: Hudförändringar, neurologiska symtom och blodbrist.

FINNS I: Kött, fisk, potatis, inälvor, bröd, gryn, mjölk, ägg, grönsaker,

 banan.

 



Vitamin B8 (BIOTIN)

BRA FÖR CELLERNA

GÖR: Nödvändig för cellernas ämnesomsättning.

VID BRIST: Brist på biotin på grund av lågt intag har inte kunnat påvisas hos

 människa.

FINNS I: De flesta livsmedel. De absolut bästa källorna är lever, kött, fisk,

 ägg, bröd och cerealier.

 


Foto: Foto: Erich Eggimann


Vitamin B9 (FOLSYRA, FOLAT)

BRA FÖR GRAVIDA

GÖR: Viktig för tillväxt och är en förutsättning för att de röda blodkropparna

 ska kunna bildas samt för normal celldelning. Folat behövs för att fostret ska

 utvecklas normalt under graviditeten.

VID BRIST: Blodbrist. Kvinnor som har låga halter folat i blodet när de blir

 gravida löper ökad risk att få barn med ryggmärgsbråck.

FINNS I: Lever, ärtor, bönor, fullkorn (flingor, gryn), mörkgröna blad

 grönsaker, potatis, frukt och bär.


Vitamin B12 (COBALAMIN)

GÖR DIG PIGG

GÖR: Behövs för produktionen av röda blodkroppar, nervsystemets funktion och

 cellernas ämnesomsättning.

VID BRIST: Blodbrist (perniciös anemi), trötthet, retlighet och neurologiska

 symptom.

FINNS I: Nästan uteslutande i animalisk kost såsom kött, fisk, mjölk och ägg.


C-vitamin (ASKORBINSYRA)

GÖR DIG FRISKARE

GÖR: Nödvändig för bland annat bindvävens ämnesomsättning. Hjälper kroppen att

 ta upp järn och är en antioxidant som skyddar cellerna mot fria radikaler.

VID BRIST: Lindrig brist kan ge blödande tandkött och försämrad sårläkning.

 Allvarlig brist ger skörbjugg.

FINNS I: Färska frukter och bär samt i de flesta grönsaker.

 

D-vitamin (KALCIFEROL)

BRA PÅ VINTERN

GÖR: Behövs för kroppens omsättning

 av fosfat och kalcium samt hjälper kroppen att ta upp kalk från födan.

VID BRIST: Brist på vitamin D kan orsaka rakit (engelska sjukan) hos barn och

 benuppmjukning, så kallad osteomalaci, hos vuxna.

FINNS I: Främst i feta fisksorter. Margarin, lättmjölk och mellanmjölk är

 numera berikade och D-vitamin bildas också i huden vid solbestrålning.

 



E-vitamin (TOKOFEROL)

SKYDDAR KROPPEN

GÖR: E-Vitamin är en antioxidant och skyddar fleromättade fettsyror mot

 nedbrytning i kroppens vävnader.

VID BRIST: E-vitaminbrist är mycket sällsynt hos människa.

FINNS I: Framför allt i vetegroddar, margarin, oljor, sötmandel, avokado och

 ägg.

 

K-vitamin (koagulationsvitamin)

STÄRKER SKELETTET

GÖR: Behövs för blodets koagulering

 och är bra för bentätheten.

VID BRIST: K-vitamin bildas av bakterierna i tarmen vilket gör att det är

 mycket sällsynt med brist.

FINNS I: Ägg, kikärtor, linser, gröna bladgrönsaker, kött och lever.

 

Tips!

 Äter du varierat och  allsidigt behöver du inte äta extra kosttillskott. Det

 bästa är att få i sig vitaminer genom bra och nyttig mat.

 

 En del grupper kan behöva kosttillskott i vissa perioder i livet. Kvinnor som

 vill blir gravida rekommenderas tillskott av folsyra och vitamin D

 rekommenderas till alla barn upp till två års ålder och vissa barn längre.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!