Bli trygg i din relation

PARTNERSKAP. Tvåsamheten är sällan helt enkelt - men genom att få utforska sin barndom går det att få ner friktionsnivån till ett minimum.

Foto: colourbox

PARTNERSKAP. Tvåsamheten är sällan helt enkelt - men genom att få utforska sin barndom går det att få ner friktionsnivån till ett minimum.

Är du trött på att dina relationer aldrig håller? Eller på att din relation är stormig och bråkig? Om du förstår din barndom kan du förbättra ditt kärleksliv.

Andra har också läst

Om du har svårt att få en relation att funka kan det bero på dina föräldrar. Hur du blev 
bemött som barn påverkar alla dina relationer som vuxen. Det är grundtanken inom anknytningsteorin, som allt mer används av psykologer för att hjälpa dem som har problem i kärlekslivet.
– Anknytning handlar om känslomässiga bandet mellan barnet och föräldrarna. Ett barns upplevelse av separation och återförening med föräldrarna skapar mönster för hur du knyter an till din partner. De mönstren är stabila livet ut och påverkar alla relationer, säger psykologen och psykoterapeuten Eva Rusz som beskriver anknytningsteorin i sin bok
"Varför väljer jag alltid fel partner?" (Norstedts).
Om barnet litar på, förstår, blir sedd, uppskattad, uppmärksammad och bekräftad av föräldrarna så bildas en trygg anknytning. Ungefär 60 procent av oss har en trygg anknytning och lättare för att ha en fungerande kärleksrelation som vuxna.

Ändra beteenden

De som får en otrygg anknytning delas in i två huvudgrupper, otrygg undvikande och otrygg osäker (eller ambivalent).
– Du som har en otrygg undvikande anknytning anpassar dig ofta efter andra, av rädsla för att annars inte få något alls tillbaka. Du vågar inte ställa krav eller visa vad du känner, säger Eva Rusz.
KNYTER AN. Psykologen Eca Rusz beskriver anknytningsteorin i sin bok om relationer. Om du har en osäker anknytning kan du oftare visa dina känslor, men de kan ta sig uttryck i svartsjuka eller beroende.
Men – och här kommer det fina: Du som har en otrygg anknytning kan ändra dina beteenden. Fast det krävs att du jobbar med både dina tankar och dina reaktioner.
– Du behöver jobba med dig själv och öva, öva öva. Det gäller att fråga sig själv vad det är som händer nu, i det vuxna livet, och varken över- eller underreagera på det.

Identifiera vad du känner

Ju mer trygghet du känner, desto närmre kommer du dina känslor. När du kan identifiera vad du verkligen känner blir det lättare att acceptera och hantera starka känslor. Du
kan behöva hejda dina reaktioner och göra tvärtom.
– Det är ofta våra känslomässiga behov vi bråkar om. När du står och skriker att din partner är en idiot som inte ser dig vill du egentligen bli omhändertagen. Då behöver du fråga dig varför du känner så och om känslorna är sanna i ditt vuxna liv, försöka se det på ett annat sätt och sedan byta spår, säger Eva Rusz.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer