Bli smal och glad - med kaffe

TAPPADE 44 KILO. Kaffet hjälper Mia att hålla kontroll på vikten.

Foto: Tommy Pedersen

TAPPADE 44 KILO. Kaffet hjälper Mia att hålla kontroll på vikten.

Minskar risken för sjukdomar: "Är faktiskt rena hälsodrycken"
Ta en kopp kaffe till och bli både piggare, gladare, smalare och friskare.
Ny forskning visar att kaffe minskar risken för en rad sjukdomar - som depression och stroke.
- Kaffe är faktiskt rena hälsodrycken, säger Susanna Larsson, forskare vid Karolinska institutet.

Andra har också läst

Drick ditt kaffe med gott samvete. Nya studier bevisar att kaffe har flera positiva hälsoeffekter. Amerikansk forskning, som publicerades i den vetenskapliga tidskriften Archives of internal medicine häromdagen, visar att kaffe skyddar mot depression. I studien, där över 50 000 kvinnor följts i tio år, visar att kvinnor som drack fyra koppar kaffe om dagen eller mer hade 20 procents lägre risk att drabbas av depression.


Innehåller hundratals ämnen

Susanna Larsson, forskare vid Karolinska institutet, tror på de nya rönen.


- Det är en bra och välgjord studie. Förr trodde man att det var dåligt att dricka kaffe, men så är det absolut inte, säger hon.


Kaffe innehåller hundratals olika ämnen. Man vet att kaffe gör oss piggare och ökar nivåerna av "belöningshormonet" dopamin i hjärnan vilket gör att vi blir gladare. Näringsfysiologen Fredrik Paulún är en varm kaffevän.


- Kaffe har en humörhöjande effekt. Man har till och med sett lägre risk för självmord hos ­kaffedrickare, säger han.


En studie forskaren Susanna Larsson nyss ­publicerat i tidskriften American journal of epidemiology visar att två koppar kaffe om dagen minskar risken för stroke med 17 procent. Möjliga förklaringar kan vara att kaffe innehåller ­antioxidanter, höjer insulinkänslig­heten, reglerar blod­sockernivåerna och dämpar inflammationer. På längre sikt kan kaffe ha en blodtrycks­sänkande effekt.


- Att kaffe reglerar blodsocker­- nivåerna kan göra att det både minskar hungersug och minskar risken för diabetes, säger Susanna Larsson.


Kaffedrickare väger mindre

Kaffe kan alltså hjälpa även den som vill hålla vikten eller gå ned i vikt.


- Vi vet att kaffedrickare i genomsnitt väger mindre än de som inte dricker kaffe. Kaffe höjer kroppstemperaturen och ökar energiförbrukningen. Man kan gärna kombinera kaffedrickande med att använda starka kryddor i maten som har samma effekt, då kan man få rejäla effekter på vikten på längre sikt, säger Fredrik Paulún.


Mia Olsson i Enskede har gått ned från 113 kilo till dagens 69 kilo med hjälp av magoperation, kostomläggning och utbildning. Hon betecknar sig själv som en "beroendepersonlighet" och måste alltid vara vaksam.


- Jag brukar säga att kaffe är den enda lasten jag har kvar. Men den tillåter jag mig att ha och det är väldigt positivt att forskningen visar att kaffe faktiskt kan ha hälso­vinster.


Det blir mellan tre och åtta koppar per dag. Kaffet hjälper dessutom Mia att hålla kontroll på vikten.


- Jag lurar hjärnan med kaffe. Är jag på språng tar jag en kopp, förr kanske jag skulle tagit en muffin.


I dag arbetar Mia själv som kostrådgivare och har ett fullspäckat schema.


- Jag kickar i gång med kaffe i vardagen, det håller mig pigg när jag jobbar.

FAKTA

ÅTTA HÄLSOEFFEKTER


1. Verkar aptitdämpande och ökar energi­förbrukningen genom att öka kroppens värme­produktion samtidigt som användandet av fett ökar. Den ökade energiförbrukningen är måttlig, kanske 10 ­procent under ett dygn då man druckit 3-4 koppar kaffe, men kan ha vikt­effekter på lång sikt.
2. Koffeinet i kaffe verkar uppiggande. ­Koffein blockerar sömn genom att reagera med en receptor i nervsystemet som kallas ­adenosinreceptorn.
3. Frisätter adrenalin som piggar upp och höjer blodtrycket tillfälligt vilket ökar blodflödet till hjärnan. Adrenalin vidgar luftrören och ­stimulerar andningen vilket är bra för ­astmatiker.
4. Kaffe innehåller nyttiga antioxidanter som flavanoider, exempelvis klorogensyra. Dessa anses vara viktiga orsaker till att kaffedrickare har lägre risk för flera sjukdomar som olika cancerformer exempelvis lever-, prostata- och bröstcancer.
5. Kaffe ökar nivåerna av dopamin.
6. Kaffe ökar insulinkänsligheten och stabiliserar blodsockret vilket kan vara en orsak till att det minskar risken för typ 2 diabetes (så kallad ålders-diabetes).
7. Tycks motverka ­Parkinsons sjukdom samt demens som alzheimer.
8. Minskar risken för stroke.

Källor: Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds Universitet, Susanna Larsson
forskare vid enheten för nutritionsepidemiologi på Karolinska institutet och Fredrik Paulún, näringsfysiolog och författare.

Näringsfysiologen Fredrik Paulún ger sina bästa kafferåd:


• Drick gärna kaffe om du tycker om det och din mage tål det, en till fyra koppar om dagen är lagom för de flesta.
• Ha gärna lite mjölk i kaffet om du vill, fettet och proteinerna i mjölken mättar. Själv använder jag mellanmjölk.
• Låt bli socker och sötningsmedel i kaffet. Socker är tomma kalorier och sötningsmedel kan trigga hunger- och sockersug.
• Det är onödigt att köpa bantningskaffe som är dubbelt så dyrt som vanligt kaffe.
• Låt bli kaloristinna kaffedrinkar med sirap och grädde om du vill hålla vikten.
• Var försiktig med kaffe om du har sömnproblem. Det tar minst sex timmar innan koffeinet går ur kroppen. Jag dricker inte kaffe efter sex på kvällen.
• Var försiktig med koffeintabletter och energidrycker som innehåller för stora mängder ­koffein. De har inte samma positiva ­hälsoeffekter som vanligt kaffe som innehåller hundratals olika ämnen förutom koffein, exempelvis nyttiga flavanoider.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här