ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 29 maj 2013 10.07

Bli smal med periodisk fasta – så går det till

Att fasta behöver inte vara tråkigt. Det finns massa god mat som är kalorisnål.

Att fasta behöver inte vara tråkigt. Det finns massa god mat som är kalorisnål.

1/3

Kerstin Brismar är kostforskare som satt sig in i dieten.

Kerstin Brismar är kostforskare som satt sig in i dieten.

2/3

Michael Mosleys dokumentär visades i "Vetenskapens värld" del 11 i våras.

Michael Mosleys dokumentär visades i "Vetenskapens värld" del 11 i våras.

3/3

Ät som vanligt fem dagar och fasta två dagar i veckan. På fyra veckor kan du bli av med två kilo.

Den nya fastedieten 5:2 kan minska din vikt, förbättra ditt blodsocker och göra dig piggare.

Den nya fastedieten 5:2 innebär att du fastar två dagar i veckan och äter som vanligt de andra fem dagarna. De dagar som du fastar är inte heller några svältdagar, utan du får lov att äta 500-600 kalorier per dag. Dieten kan göra att du går ner i vikt, vanligt är att man förlorar runt ett halvt kilo per vecka. Det beror på ett mindre kaloriintag menar Kerstin Brismar, kostforskare och professor i diabetesforskning vid Karolinska institutet, som har satt sig in i vad dieten innebär.

- Du får ett mindre kaloriintag om man slår ut det på hela veckan. Det kan bidra till att du lättare går ner i vikt, så länge du inte överäter på de dagar när du äter vanligt. Gör du det förlorar du effekten.

Bok i höst

5:2-dieten blev känd i Sverige i våras när SVT visade en engelsk dokumentär där den medicinska journalisten Michael Mosley själv testade att fasta och intervjuade världsledande experter om hälsofördelar med att fasta. Michael Mosley har också skrivit boken "The fast diet" som kommer ut på svenska till hösten.

Förutom viktnedgång tror man att dieten kan ha flera positiva effekter på hälsan.

- Man ska komma ihåg att de flesta studier som redovisats har gjorts på möss. Men studier på apor och människor visar att insulinutsöndringen blir mindre och insulinkänsligheten ökar. Blodfetter, blodsocker och blodtryck påverkas positivt, det kan minska risken för hjärt-kärlsjukdomar, säger Kerstin Brismar.

Minska diabetes

Viss forskning pekar på att fastedieten troligen kan påverka tarmfloran positivt, göra att cellerna reparerar sig bättre och minska diabetes, men det är inte helt klarlagt än så länge. Enligt Michael Mosley och viss forskning kan det här sättet att äta också minska en tillväxtfaktor som kallas IGF-1. Det anses vara positivt eftersom höga halter av denna anses gynna cancer.

- Om vi har för lågt IGF-1 kan inte kroppen reparera cellskador, det ökar risken för hjärt-kärlskador. Sår och frakturer läker också sämre. Vi ska ha lagom mycket IGF-1, för mycket är inte bra för det ökar cancerrisken. Mindre kalorier ger mindre insulin, då minskar också det aktiva IGF-1 till en lagom nivå, det är positivt, säger Kerstin Brismar.

En stor fördel med dieten är den psykologiska effekten. Att fasta under en dag kan de flesta stå ut med när man vet att dagen efter får man äta vad man vill.

Är du en person som brukar hoppa över måltider så kan du också trivas med 5:2-dieten.­­ På fastedagarna behöver du nämligen inte äta tre mål om dagen, det går lika bra med två eller till och med ett. Du kan till och med hoppa över frukosten, som så ofta sägs vara dagens viktigaste mål.

Frukost inte viktigt

- Det finns ingen forskning som visar att det är särskilt viktigt att äta frukost. Om man behöver frukost eller inte kan bero på olika metabolism. För en del är det också en vana som går att vänja sig av med.

Dieten kan passa för alla vuxna, särskilt medelålders och överviktiga äldre. Men den är inte lämplig för gravida, ungdomar, elit­idrottare eller väldigt smala personer. Dessa grupper behöver sina kalorier väl.

Du kan träna när du äter enligt fastedieten,­ men Kerstin Brismar rekommenderar att du gör det på dagarna när du äter som vanligt. Men dieten är också bra för dig som inte motionerar.

- Generellt så rör vi på oss väldigt lite, då måste vi äta mindre. En annan fördel är att dieten är lätt att klara av och att man ändå får i sig en allsidig kost. Det rätta sättet är att minska på kalorierna men inte på näringen, du ska fortfarande få i dig alla vitaminer, ­mineraler och näringsämnen du behöver.

ANNONS

Relaterat