Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 26 apr 2014 14:00

Bli kvitt tjockhormonet - slipp dina stresskilon

Träffa expertenCatherine Schück<br>Catherine Schück är kostrådgivare och KBT-coach. Hon har skapat Helhetsmetoden där hon praktiserar kost­orienterad terapi.

Träffa expertenCatherine Schück
Catherine Schück är kostrådgivare och KBT-coach. Hon har skapat Helhetsmetoden där hon praktiserar kost­orienterad terapi.

Foto: Yuri Arcurs

Har du svårt att gå ner i vikt? Varvar du dieter utan resultat? Det kan vara stresskilon som du bär på. Hormoner är viktigare än vad du kanske tror när det handlar om viktnedgång och många gånger är det just stress som hindrar dig från att tappa kilon.

Ät mindre, spring mer är ett uttryck som vi ofta får höra när vi vill tappa kilon. Men viktnedgång kan vara betydligt mer komplicerat än så och många upplever att bantningsmetoder och många timmars träning inte ger några resultat på vågen. Vi har många hormoner som måste vara i balans för att kroppen ska svara med att tappa fett. Catherine Schück, kostrådgivare och KBT-coach, menar att stress ofta är boven när viktnedgången uteblir. Det kan till och med vara orsaken till att vi lägger på oss kilon från första början.

- När kroppen upplever stress så måste den dra ner på ämnesomsättningen, kroppen tror att vi är i fara och alla energidepåer som vi bär på vill kroppen bevara så länge som möjligt. Det är en överlevnadsinstinkt. När stressnivåerna är höga tolkar kroppen det som att vi sitter fast uppe i ett träd och då vill man inte vara mager, säger hon.

 

För att hormonerna ska fungera bör vi ha en bra balans i vardagen mellan måsten och nöjen, då känner sig kroppen trygg och kan börja bränna fett.

- Stressen ser annorlunda ut i dag, vi ska prestera på alla håll. Vara duktiga på jobbet, bra mammor och aktiva på sociala medier. Det finns väldigt många kvinnor över 40 som är överviktiga och det är ingen slump. När vi är unga kan kroppen hantera den här stressen men den tar ut sin rätt ju äldre vi blir.

Utmattade binjurar, brist på sköldkörtelhormon som styr ämnesomsättningen och höga nivåer av stresshormonet kortisol kan alla vara bidragande faktorer till varför det är svårt att gå ner i vikt. Kortisol gör att kroppen lagrar fett. Övervikten sätter sig ofta runt magen eftersom kortisol också hämmar produktionen av både tillväxthormon och könshormon som behövs för att hindra att fett samlas i buken. Kortisol är alltså ett riktigt "tjockhormon" som får midjan att växa.

 

I sitt arbete med det Catherine Schück kallar Helhetsmetoden träffar hon många överviktiga som har problem med att gå ner i vikt. I nästan alla fall beror detta på stress, säger hon.

- Träning är en sådan grej som kan vara bra att dra ner på om man är stressad. Det kan bli ytterligare ett stressmoment i vardagen som tar mer än det ger. Många av de överviktiga jag träffar tränar fyra gånger i veckan och börjar faktiskt gå ner i vikt först när de lugnar sig med träningen.

Hur vet man om ens viktproblem beror på stress?

- Det billigaste sättet är uteslutningsmetoden. Äter jag vettigt och håller nere på kolhydraterna? Sover jag ordentligt? Tränar jag på en nivå som känns bra och gör mig glad? De flesta vet om sina stresspåslag och en stressövervikt ligger ofta som en bilring runt midjan. Problemet är att många människor som har de här problemen hoppar på alla möjliga dieter vilket bara leder till en ännu otryggare kropp.

Att äta rätt kan också vara svårt när vi är stressade. Ofta använder vi mat som lugnande medicin, igen är det överlevnadsinstinkten som gör att hjärnan skriker efter kalori- och sockerrika livsmedel som kakor, bullar och godis.

- Vi äter för att dämpa stressen. Hjärnan är inte intresserad av en morot eller en näve nötter i det läget utan vill ha en snabb kick.

 

Men om du strävar efter hormonell balans är kolhydratsrika livsmedel inte en bra idé, menar Catherine Schück.

- En måltid som balanserar hormonerna skulle vara en bra proteinkälla, gärna ljust kött, rejält med grönsaker och en fettkälla. Sedan tycker jag att ett tillskott av soja ett par, tre gånger i veckan är bra med tanke på fytoöstrogenerna som det innehåller. Det är särskilt bra för kvinnor under övergångsåren. Jag skulle också ta bort mejerier ur kosten. Många kvinnor får en hormonell obalans av all ost de stoppar i sig.

Att få ordning på hormonerna kan ta sin tid.

- Man ska ge det tre månader för att få till en varaktig beteendeförändring. Alla vill ha en quick fix och vara smala till helgen. Men det tar tid för kroppen att fatta och bli lugn igen.