Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Martin Tauber har åkt längdskidor sedan han var åtta år.
Martin Tauber har åkt längdskidor sedan han var åtta år.
Martin Tauber har åkt längdskidor sedan han var åtta år.
Martin Tauber har åkt längdskidor sedan han var åtta år. Foto: Daniel Ohlsson/Doff.Se

Bli en mästare på längdskidåkning

Martin Tauber, 35, har åkt längdskidor sedan han var åtta år och har tävlat i många år. Här är hans bästa tips:

Emma V Larsson

Längd är en skidgren som man kan avancera snabbt inom och man får fort resultat.

Om  du börjar med den klassiska tekniken så är den enkel att lära sig. Tänk  dig att du går stavgång, med den största skillnaden att du glider fram.  Det svåraste som en nybörjare stöter på är definitivt att ta sig upp om  man väl ramlar.

 

För att bli bättre inom skidåkningen så kan du  komplettera med löpträning. Det ger dig kondition. Även stavgång kan  vara effektivt. Om du vill bli riktigt duktig bör du även träna  överkroppen på gymmet - det är viktigt att få stark mage och rygg. På  sommaren är det effektivt att åka rullskidor.

 

 

Martin Tauber menar att det är viktigt att ha rätt utrustning. Ta därför hjälp av kunnig butikspersonal. Foto: Foto: Daniel Ohlsson/Doff.Se

Var noga när du  köper din utrustning och ta hjälp av kunnig butikspersonal. Det är  mycket att tänka på när det gäller både skidor och stavar.

Tips!

 

Händer

"Staven  ska man hålla som en golfklubba, ganska löst. Om du släpper den så ska  den emellertid hänga kvar i remmen runt handleden. "

 

Armar

"Armarna  ska röra sig i takt med benen och när vänster ben går bakåt så ska  vänster arm fram, precis som när man promenerar. Staven ska sättas ned  vertikalt i snön, på samma plats som bindningen."

 

Ben

"Man  får inte vara för stel i benen. Jag brukar jämföra det med att stå på en  buss som åker - man måste stå bekvämt och böja lite på knäna, redo att  hålla balansen om bussen kränger."

 

Hållning

"När man blir  trött är det lätt att man böjer sig framåt. Det ska man inte göra. Man  ska hålla kroppen rak och blicken rakt fram. Jag brukar säga att man ska  känna vad man gör, inte se och inte tänka. Positionen ska kännas  naturlig och bekväm."

 

Pjäxor

"Pjäxorna ska inte vara alltför trånga. Ett bra riktmärke är att tårna bör ha lite luft. Det är viktigt att du provar dig fram."

 

Fötter

"Tyngden ska man ha på den främre foten och mer vikt på framfoten än på hälen."

 

Stavar

"Det är viktigt att man testar ut en stav som passar ens längd. En klassisk stav ska vara din längd minus 15 procent."

 

Skidor

"Det  finns många olika typer av skidor. Man ska ta hänsyn till vikt, längd  och tidigare erfarenhet. Man bör gå till en specialiserad butik som kan  hjälpa till. Mitt råd är att köpa vallningsskidor - de är smidiga, går  lagom fort nedför och glider uppåt elegant. Vad gäller vallning så måste  man ha koll på temperatur och hur snön ser ut. För en vanlig motionär  räcker ett grundpaket med valla. Valla ordentligt så att du får bra  fäste - då går åkningen bättre."

 

Kläder

"Man ska inte klä  sig för varmt eller för kallt. Därför bör man börja med flera lager så  att man kan plocka av sig allteftersom man blir varm. Välj bort den  tjocka täckjackan. Klä dig i syntetiska material som transporterar bort  fukten. Det är också viktigt att ha rörliga plagg och ett bra  underställ."

 

Utrustning. Det är viktigt att vara noga med utrustningen. Ta hjälp av kunnig butikspersonal, tipsar Martin Tauber.