Billigaste ansiktslyftet gör du själv

Tycker du att du möter ett helt zoo när du tittar dig i spegeln om morgnarna? Hamsterkinder, kalkonhals och kråkspark kring ögonen. Då är det dags att ge dig själv ett naturligt ansiktslyft med enkla övningar och tips

Ansikte och kinder

Efter 40 börjar huden förändras. Fel, den började förändras redan när du var en gosig bebis med runda kinder och verkligt silkeslen hy. Det är tidens gång. Huden förlorar sitt fettlager och blir allt torrare, men det är Med egos ansiktsgympa behövs varken hantlar eller gympaskor, bara envishet och små små rörelser! efter 40 som den stora skillnaden märks för då är fettlagret nästan bortknaprat, ytterhuden är torr och ansiktsmusklerna börjar bli lite trötta efter att ha skrattat, gråtit, grimaserat och flirtat i 40 år. Det är dags för en uppryckning. Lite omvårdnad och lite träning. Börja med att titta dig själv i spegeln. Hur ser ditt ansikte ut? Antagligen har det blivit lite längre, kanske har det bildats "hamsterpåsar" på bägge sidor om hakan.

Gymövning för ansiktskontur och kinder: Ställ dig framför spegeln. Knyt bägge händerna lätt, placera händerna på bägge sidor om hakan. Massera längs käkbenet med knogarna i mjuka cirkelrörelser, från hakan upp mot tinningarna.

Glöm inte huden: Om du slarvat med fuktighetskräm så börja att bjuda ditt ansikte på en dutt kräm varje morgon och kväll. Ta en klick kräm i ena handen, gnugga händerna mot varandra så att du värmer upp krämen och fördelar den. Lägg händerna mot kinderna och smörj sen in ansiktskrämen med uppåtgående rörelser.

Make-up-tips: Skaffa dig ett terracotta-puder (fråga i sminkdisken om du är osäker på vilket du ska välja, har du råd så är Guerlaines terracotta-puder bra). Det ger lätt solbränneeffekt och ger ansiktet ett lyft. Lägg på det med en stor, mjuk make-up-borste. Börja högst upp vid kindknotorna, men du kan dutta lätt med pudret över hela ansiktet. Pröva dig fram.

Ögonen

Det är runt ögonen som vi hittar de första. Vi står där och stirrar och tittar igen. Är det verkligen? Jo, det är det. Den första rynkan. Men det är för att vi har levt så levande liv som vi har fått dem! Och okej, kråksparken i ögonvrån kan vara charmig – problemet är rynkorna som sträcker sig från den inre ögonvrån mot den yttre. Som får oss att se trötta och ledsna ut.

Gymövning för ögonen: Obs! Här är huden oerhört ömtålig och tunn, bara en tiondel så tjock som den övriga ansiktshuden. Så var försiktig! Sätt pek- eller långfingrets topp försiktigt i inre ögonvrån, klappa ytterst varsamt i en linje under undre ögonlocket upp mot tinningen, sedan gör du samma sak över övre ögonlocket. Du kan använda rörelsen när du klappar in ögonkräm för natten. Viktigt! Du får absolut inte dra i musklerna, huden är mycket känslig här. Bara lätt, lätt beröring.

Hudvård: Ska du uppgradera din hudvård så gör det genom att satsa på en speciell ögonkräm. Dyr men dryg. Det behövs bara några droppar. Din vanliga ansiktskräm kan vara alldeles för fet och tung och i stället tynga ner huden runt ögonen.

Make up-tips: Enklaste sättet att bli tio år yngre och åtta timmars sömn piggare är att lägga en ljus skugga eller en täckkräm (concealer) i inre ögonvrån. Ta lite vit ögonskugga (highlighter) eller ljus kräm och dutta i inre ögonvrån.

Halsen

Det är lätt att glömma halsen, både när man smörjer in sig med solskydd och när man ger ansiktet en god, närande kräm morgon och kväll. Det straffar sig! För när huden åldras blir den tunna huden på halsen torr och då rynkar den sig lätt.

Gymövning för halsen: Ställ eller sätt dig med rak rygg. Håll läpparna lätt isär. Skjut fram hakan så mycket som du kan. Bara hakan, håll huvudet stilla. Känn hur det drar i musklerna under hakan, behåll rörelsen medan du räknar 1–2–3. Vila. Upprepa. Upprepa 5–10 gånger.

Vårda huden: Ta för vana att när du smörjer in ansiktet så tar du med halsen och nacken också. Vill du lyxa till det så satsa på en speciell halskräm. Smörj in med hela handflatorna i långa rörelser nerifrån och upp.

Make up-tips: Låt det aldrig bli några skarvar mellan ansikte och hals! Lägg foundaition och puder även på halsen när du använder det i ansiktet.

Bonustips: Undviker du att använda urringade festklänningar bara för att halsen är rynkig? Gör inte det. Komplettera med en vacker tunn sidenscarfs i något fladdrigt, skimrande tyg runt halsen, Det bara framhäver dekolletaget ännu mer.

Munnen

Vill det sig illa kan din fylliga pussmun förvandlas till något tunt och snipigt som möter dig i spegeln. Så fel! Du som gärna vill pussas och verkligen inte är snipig. Lösningen är inte fettinjektioner, lösningen är lite gym och ett nytt läppstift. Tillsätt gärna några kyssar för bättre effekt. Någon tålmodig och räknekunnig har konstaterat att vi rör läpparna cirka 15 000 gånger per dag. Vi pratar, skrattar, äter, pussas, snörper på munnen, gäspar och ler. Därför är det inte konstigt att läpparnas fettlager nöts genom åren.

Gymövning för munnen: Truta med munnen, blås kinderna som om du skulle blåsa upp en ballong. Andas ut och slappna av. Du trycker ut kinderna och rynkorna kring munnen. Upprepa 5–10 gånger.

Läppvård: Köp ett cerat eller två att ha i fickan eller handväskan så du aldrig låter läpparna torka ut. Har du råd så köp en särskild läppkräm.

Make-up-tips: Byt till en ljusare färg på läppstiftet, det förstorar. Lägg en skimrande lipgloss mitt på munnen – se där, det var inte svårare än så att få tillbaka den putande pussmunnen. Vill läppstiftet rinna ut i smårynkorna runt munnen? Dels kan du pröva olika baskrämer att lägga under läpparna, dels finns det krämer att lägga som en stopp-barriär runt läpparna. Ett enkelt trick är annars att först måla en kontur med läppenna och sedan måla i hela läpparnas yta med penna innan du lägger på läppstiftet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!