ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Bästa tipsen för att klara Vasaloppet

1/1

Foto: Nisse Schmidt

Bästa tipsen för att klara Vasaloppet

Känner du en oro inför de stundande nio milen i Vasaloppet?

Hetsträna inte, lita på utrustningen du redan har och ta hjälp av vallningsexperter, tipsar en dubbelvinnare.

– Och ladda på med kolhydrater. Så är det bara – punkt, slut, säger Bengt Hassis.

Försök inte att hämta in allt för mycket av förlorad träning, satsa i stället på att förbereda kroppen inför de nio milen mellan Sälen och Mora.

– Ladda på med kolhydrater två dagar innan tävlingen. Och om möjlighet finns är det bra att äta frukost så nära start som möjligt för ha nytta av den under loppet, säger Bengt Hassis, som vann Vasaloppet 1985 och 1986, till TT.

Ta hjälp av vallningsexperter

Skidtränaren från Orsa ger även rådet att ta hjälp av vallningsexperter om den egna kunskapen brister.

– Tejp kan funka, men vid nysnö och snöväder är det bättre med valla, säger Hassis.

Det är även för sent att börja experimentera med ny utrustning.

– Köper du exempelvis nya strumpor kan du få en söm på fel ställe och få skavsår. Se till att ha inkörda grejer i stället.

Många får vätskebrist

Ett annat nybörjarfel som Bengt Hassis har noterat är att många klär sig alldeles för varmt med vätskebrist som följd. Men en extra mössa kan vara bra att ha med sig.

– En torr mössa att byta till är jättebra när det snöar. Det hade jag när jag vann ett år.