Bären som gör dig pigg och snygg

Bär är proppade med näring som gör dig piggare, friskare, vackrare.
Kolla här varför du gör rätt i att ta en portion till - eller två. Om nu inte den goda smaken räcker som skäl för att frossa.
Foto: Rex Features / Ibl Bildbyrå
Foto: Foto: Andre Penner

1. Acai



Superhajpade acai har knuffat ner goji från trendiga bärtronen. De mörklila antioxidantbomberna växer i Amazonas regnskogar. Smaken beskrivs som en mix av mörk choklad och mogna, blandade bär. Bra sammansättning av omega-fettsyror och rika på kalcium, kalium, magnesium och järn. Kan ätas som de är men vanligast är att göra juice av dem eller mixa dem tillsammans med andra bär och frukter till en smoothie.


ORAC: 102 700

2. Goji









De asiatiska superbären används flitigt i kinesisk folkmedicin tack vare den extremt höga antioxidantkoncentrationen. Betakarotenhalten är mycket högre än i morötter och C-vitaminhalten högre än i apelsiner. Oftast finner man goji i torkad form och de går bra att äta som de är, som snacks eller blandade i müsli och sallader.


ORAC: 25 300

3. Tranbär



Forskning har visat att det faktiskt kan vara en god idé att bälga i sig tranbärsjuice som skydd mot urinvägsinfektion. Se bara upp med sockermängden i drycken! De syrliga bären innehåller reservatrol som är ett av de nyttiga ämnena i rödvin. Studier har visat att djur som får extra reservatrol lever längre.


ORAC: 9 584

4. Blåbär



De svenska skogarnas guld innehåller ämnen som skyddar hjärnan, bland annat har amerikanska studier visat att blåbärskonsumtion kan motverka demens. De är dessutom rika på vitamin K som skyddar mot både benskörhet och cancer. Personer med högt blodtryck kan också bli hjälpta av att äta mer blåbär.


ORAC: 6 552

5. Björnbär



Björnbär innehåller stora mängder polyfener, en grupp antioxidanter som skyddar mot bland annat hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. Det är en bra idé att ha björnbär i morgonsmoothien. Utöver fruktköttet är nämligen också bärens kärnor fulla av nyttigheter, men de måste mixas för att vi ska kunna tillgodogöra oss dem.


ORAC: 5 347

6. Hallon



Hallon innehåller relativt mycket fibrer som är bra för mag- och tarmkanalens bakterieflora. Förutom en hög halt av vitamin C och mangan innehåller hallon rikligt med salicylsyra som hjälper blodet att flyta lättare och verkar inflammationsdämpande.


ORAC: 4 882

7. Jordgubbar



Ju mer sötma, färg och smak - desto mer näring. Jordgubbar är en bra källa till folsyra som behövs för en normal celldelning och är särskilt viktigt för gravida kvinnor. Gubbarna skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar och har ett lågt GI-värde. Frysta jordgubbar har nästan lika högt näringsvärde som färska, så njut året om.


ORAC: 3 577

8. Körsbär



De järnrika bären verkar inflammationshämmande vid regelbunden konsum-tion. GI-värdet är lågt och C-vitaminhalten hög. Körsbärspulver har också visat sig minska vikten hos råttor. Var uppmärksam om du köper torkade körsbär, de innehåller ofta mycket till- satt socker.


ORAC: 3 365

FAKTA

Därför är ORAC bra för dig

Antioxidanter skyddar mot oxidanter som kan skada dina cellers yta, förändra deras DNA eller döda dem. Amerikanska universitetsforskare har tagit fram en metod för att mäta ORAC - antioxidantkapaciteten - i födoämnen. Ju högre ORAC desto bättre förmåga har maten att neutralisera de skadliga fria radikalerna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande