Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
FODMAP-DIETEN. Caroline Svensson, 30, tycker mycket om bär, tomat och morot som ingår i kosten. "Jag tycker att magen fungerar bättre", säger hon. Foto: LEIF GUSTAFSSON
FODMAP-DIETEN. Caroline Svensson, 30, tycker mycket om bär, tomat och morot som ingår i kosten. "Jag tycker att magen fungerar bättre", säger hon. Foto: LEIF GUSTAFSSON
FODMAP-DIETEN. Caroline Svensson, 30, tycker mycket om bär, tomat och morot som ingår i kosten. "Jag tycker att magen fungerar bättre", säger hon. Foto: LEIF GUSTAFSSON
FODMAP-DIETEN. Caroline Svensson, 30, tycker mycket om bär, tomat och morot som ingår i kosten. "Jag tycker att magen fungerar bättre", säger hon. Foto: LEIF GUSTAFSSON Foto: Leif Gustafsson

Ballongmage – så slipper du besvären

Mer än var tionde svensk drabbas av svullen mage och svåra magsmärtor.

Men den somriga dieten där man tar bort sådana kolhydrater som jäser i magen kan lindra symptomen.

- Jag älskar bär och tycker att magen fungerar bättre när jag kör med FODMAP-dieten, säger Caroline Svensson, 30, som haft IBS, irriterad tarm, i elva år.

Karin Sörbring

Sjuksköterskan Caroline Svensson från Holsljunga sex mil sydost om Göteborg har provat det mesta mot sina IBS-besvär.

- Jag har exempelvis testat den nya medicinen Resolor som ska sätta fart på magen och den fungerade väldigt bra i början, men effekten avtog efter några veckor så nu använder jag den inte längre, säger hon.

Hon har även ätit probiotika, superbakterier som finns i exempelvis havre, tomat och lök och stärker immunförsvaret och tarmfloran.

- Det var samma sak där, att det hjälpte i början, men sedan märkte jag ingen skillnad.

Hjälper mot IBS

I våras hörde Caroline Svensson genom Mag- och tarmförbundet som hon är engagerad i talas om den nya FODMAP-dieten.

Dieten utvecklades vid Monash-universitetet i Australien och studier visar att många som äter enligt FODMAP blir av med sina IBS-problem.

- Vi började rekommendera våra patienter att äta enligt FODMAP nu i höstas. En del patienter tycker att det verkar krångligt, men andra säger "oj, varför har jag inte vetat om förut att man kan äta och må så här?" berättar Henry Nyhlin, docent och överläkare på mag- och tarmkliniken vid Karolinska sjukhuset i Huddinge.

FODMAP innebär att man plockar bort alla de kolhydrater som jäser i tarmen och som kan ge upphov till gaser, ballongmage, avföringsrubbningar, smärta och magknip.

- En del som följer FODMAP slaviskt kan efter en tid långsamt återinföra lite av de livsmedel som de tagit bort och till slut hitta en diet som minimerar symptomen och ändå ger utrymme för matglädje, säger Henry Nyhlin.

Caroline Svensson har ätit enligt FODMAP i två veckor.

- Jag älskar jordgubbar och ananas och kände att magen flöt på bättre, säger hon.

Nu äter hon som vanligt i några veckor, men efter midsommar ska Caroline Svensson äta FODMAP-mat igen för att se om det är dieten som förbättrar tarmfunktionen.

Vill ha fler svenska studier

Docent Henry Nyhlin tycker att det behövs svenska och nordiska studier på FODMAP eftersom vi har annan kosthållning i Sverige än i Australien.

- Vi vet ännu ingenting om långtidseffekten av FODMAP. Men jag har sett att framför allt IBS-patienter som varit förstoppade och haft uppsvälld buk blivit hjälpa av den här dieten, säger han.

ÄT DET HÄR

Frukt och bär: Apelsin, mandarin, citron, kiwi, hallon, blåbär, honungsmelon, cantaloupemelon, banan, druvor, ananas, jord- gubbar, passionsfrukt, rabarber.

 

Grönsaker och baljväxter: Tomat, palsternacka, morot, rotselleri, ingefära, spenat, oliver, palsternacka, sallad, zucchini, pumpa, kålrot, paprika, gröna bönor.

 

Mejeriprodukter: Laktosfria produkter, havre- och rismjölk, hårdost, brie, camembert, sorbet.

 

Sädesslag: Havre, surdegsbröd bakat på dinkel, polenta, quinoa, ris, potatis.

 

Sötningsmedel: Socker, glukos, syntetiska sötningsmedlet Asparatam, sirap.

UNDVIK DET HÄR

Frukt och bär: Äpple, päron, vattenmelon, fruktjuice, torkad frukt, konserverad frukt, mango, nektarin, persika, aprikos, körsbär, plommon.

 

Grönsaker och baljväxter: Kål, broccoli, lök, vitlök, sparris brysselkål, blomkål, purjolök, vårlök, schalottenlök, rödbeta, svamp, majs, sockerärtor, avokado, bönor, linser, kikärtor.

 

Mejeriprodukter: Mjölk från ko, get och får, glass, mjölkchoklad, mjukost, messmör, yoghurt, keso, ricotta, mascarpone.

 

Sädesslag: Vete, råg, korn.

 

Sötningsmedel: Tuggummi och halstabletter med xylitol och sorbitol.

 

Källa: http://www.med.monash.edu och GI Hälsa

Docentens bästa tips

Henry Nyhlin, docent och överläkare på mag- och tarmkliniken vid Karolinska sjukhuset i Huddinge:

  • Ha inte bråttom när du äter.
  • Tugga långsamt och ordentligt.
  • Tänk över ditt sätt att äta: Sväljer du ner maten med dryck i stället för att tugga den tillräckligt?
  • Svälj inte ner för stora tuggor, för då får du i dig mycket luft.
  • Lägg ner besticken mellan varje tugga.
  • Om du snarare har problem med diarré än förstoppning kan läkemedlet Imodium bromsa tarmfunktionen. En del som har långvarig diarré kan ha problem med gallsyran och det är lätt att behandla gallsyran med speciella läkemedel. Se till att få träffa en mag- och tarmspecialist!