Annons
X
EXPRESSEN.SE

Publicerad 29 jan 2018 15:28

Bakslag? 6 tips för att lyckas med ditt nyttiga liv

"Håll motivationen uppe genom att planera för bakslagen", tipsar kbt-psykologen Maria Farm, coach i nya hälsoappen Wellie.

"Håll motivationen uppe genom att planera för bakslagen", tipsar kbt-psykologen Maria Farm, coach i nya hälsoappen Wellie.

1/2

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Svårt att hitta motivationen? Wellie ger dig 6 bästa tipsen för att hitta den igen.

Svårt att hitta motivationen? Wellie ger dig 6 bästa tipsen för att hitta den igen.

2/2

Foto: Shutterstock

När du gått all-in på att leva mer hälsosamt, men du tar ett tillfälligt snedsteg - då är det lätt att helt tappa motivationen. Men hjälp finns! 

Kbt-psykologen Maria Farm ger dig 6 effektiva knep för att få tillbaka motivationen.

Du rivstartade året med en helt ny livsstil, och allt har gått över förväntan. Så faller allt plötsligt som ett korthus - motivationen försvinner, du orkar ingenting, godissuget slår till med besked... Då är det lätt att misströsta och ge upp, men - det är okej. Alla har bättre och sämre dagar. Hälsoappen Wellies motivationscoach, kbt-psykologen Maria Farm, tipsar om hur du på allra bästa sätt hanterar motivationssvackor.

HITTA MOTIVATIONEN MED WELLIE: Bli medlem här!

1. Vänta inte på rätt känsla

Du behöver faktiskt inte känna dig supermotiverad hela tiden för att lyckas genomföra en förändring. En av de allra största myterna kring motivation är att man måste ha rätt känsla innan man kan förändra sitt beteende. Tvärtom så väcker vi många gånger känslor inom oss själva genom vårt beteende. Prova därför att gå emot din första känsla och se vad som händer. 

Psykolog Maria Farm är motivationscoach i nya hälsoappen Wellie.

2. Planera för bakslagen

Tolka inte eventuella bakslag som ett tecken på att det är dags att ge upp.  Forskning visar att det snarare är regel än undantag att det dyker upp bakslag när vi förändrar vår livsstil. Utgå i stället för att det kommer att hända, och se till att planera för hur du ska hantera det.

Testa att skriva ner ett par goda råd till dig själv som du kan använda när det känns motigt, eller prata med en kompis som kan vara ett stöd när du behöver det.

3. Var ärlig mot dig själv

Lyft fram det som faktiskt var bra med den livsstil som du hade innan förändringen, som att du till exempel hade mer tid över för dina vänner. Fundera sedan på vad som samtidigt är bra med dina nya vanor, exempelvis att du har mer energi och att du känner dig gladare. 

När du har erkänt för dig själv att det kanske faktiskt finns baksidor med din nya, mer hälsosamma livsstil, så kan du försöka hitta lösningar för att kompensera för det som du känner att du går miste om. Det kan vara något så enkelt som att promenera med din partner i stället för att ni äter godis tillsammans i soffan. 

LÄS OCKSÅ: Expertens bäst knep för att bryta dina ovanor

4. Realistiska mål

Har du satt realistiska mål, eller har du satt ribban för högt? Om du har gått från att inte träna alls till att ha som mål att göra det fem dagar i veckan är det inte helt osannolikt att det känns övermäktigt. Inte minst för att kroppen kanske reagerar och protesterar. 

Motstå frestelsen att lägga ner hela projektet, och bestäm dig i stället för en nivå som är genomförbar. Då är chansen att du lyckas med en bestående förändring större, och du kan därefter höja målen successivt när du känner dig redo.

HITTA FOKUS MED WELLIE: Testa nya hälsoappen här!

5. Ta små steg

När du känner att du lyckas med små förändringar så höjer det motivationen för att fortsätta, och borgar för att du ska lyckas med en hållbar förändring av din livsstil. 

Har du bestämt dig för att äta mer grönsaker? Toppen! En liten förändring som att äta något grönt till varje måltid blir lätt en ny god vana. Ett litet steg, men väldigt mycket mer realistiskt att fullfölja än att till exempel plötsligt ställa om till att äta extremt kalorifattig kost. 

LÄS OCKSÅ: Anette gick ner i vikt – utan att räkna kalorier 

6. Unna dig

Kom ihåg att det är helt ditt eget val att göra den där livsstilsförändringen. Vi tänker ofta att vi "unnar oss när vi gör ohälsosamma val, men vänd på det i stället - tänk att du faktiskt unnar dig själv att må bra!

Att vara aktivt medveten om sina val och hur man lever, gör ofta att man mår bättre än när man går på autopilot. Bestämmer du dig för att hoppa över träningen så är det ditt aktiva val. Passa på att njuta av vilan, men var medveten om att det är du som har bestämt dig för det. På det sättet faller du inte lika lätt för frestelsen att skylla på utomstående faktorer när det inte bli som du har tänkt dig. 

Relaterat