Foto: Lev Dolgachov

Även små barn mår bra av vegetarisk kost

Sara Ask, dietist och Åsa Strindlund, nutritionist, skriver i senaste numret av Läkartidningen (11/2014) att även små barn mår bra av att äta vegetariskt mat.

Om kosten är välplanerad och väl sammansatt kost kan det innebära stora hälsovinster. De kan till och med äta helt vegetariskt.

Ask och Stridlund hänvisar till Livsmedelsverket och nordamerikanska sammanslutningar av näringsexperter som stöd för sin teori. Men de betonar att man ha en extra observans på vissa näringsämnen och även ge tillskott på näringsämnen som begränsas när animalier väljs bort.

Framför allt nämner B12-tillskott utöver D-droppar och omega 3-fettsyror, men även proteiner, järn, kalcium, selen och jod.

Maten ska inte heller vara för fiberrik och fettsnål.

Viktigt att ha koll på näringsämnen

Stommen i kosten är baljväxter, tofu och andra sojaprodukter, nötter, gryn, rotfrukter och grönsaker, berikad mjölk eller vegetabilisk dryck, rapsolja och rapsoljebaserade margariner, bröstmjölk och berikad gröt eller välling för de yngre barnen.

Det har inte forskats mycket kring hälsoaspekterna för barn som får uteslutande vegetarisk mat, men flera näringsexperter i flera länder drar ungefär samma slutsatser: att välplanerade vegetariska koster, med kosttillskott för veganer, ger tillräckligt med näring och normal tillväxt.

Viktigt att veta skillnaderna

Såväl de hälsofrämjande effekterna som riskerna för näringsbrist varierar med typen av vegetarisk kost, enligt experterna.

Eftersom de olika kategorierna skiljer sig mycket åt, är det viktigt att känna till vilka livsmedel som ingår i respektive undergrupp: veganer äter inga animalieprodukter, varken kött, mejeriprodukter, ägg, honung eller andra animaliederivat. Laktovegetarianer äter inte kött eller ägg men inkluderar mejeriprodukter. Lakto-ovo-vegetarianer inkluderar såväl mejeriprodukter som ägg i sin köttfria diet.

Råd för vegetarisk kosthållning för barn 0-5 år

Praktiska råd baserade på Livs­medelsverkets »Bra mat för barn 0–5 år – handledning för barnhälsovården

* Bröstmjölk är näringsmässigt och immunologiskt sett den perfekta barnfödan. När barnet kring halvåret introduceras för annan mat är det viktigt att bibehålla amningen och låta den nya maten vara ett tillskott till bröstmjölken. Bröstmjölken ger ett gott bidrag till energi- och näringsintaget även under det andra levnadsåret, vilket kan vara av särskild vikt för barn som äter vegankost.

* Barn som inte äter fisk och inte får berikade mjölkprodukter behöver få D-droppar även efter 2 års ålder (och upp till minst 5 års ålder).

* Dagligt intag av baljväxter (i form av exempelvis falafel, hummus, linscurry, jordnötssmör, sojakorv eller tofu) bidrar med bl a proteiner, mineralämnen och vitaminer. För att minska eventuell flatulens kan baljväxter med fördel blötläggas och sedan kokas ordentligt mjuka i nytt vatten.

* Rapsolja och rapsoljebaserade margariner i matlagningen bidrar med omega 3-fettsyror.

* C-vitaminrik frukt eller grönsak till varje måltid ökar upptaget av järn.

* Berikad gröt eller välling säkrar adekvat järnintag.

* Lättmjölk, mellanmjölk eller berikade vegetabiliska drycker bidrar med bl a vitaminer och mineralämnen. (Observera: Ej risdryck för barn under 6 år).

* Nötter och frön är näringsrika – till de minsta barnen bör de ges finfördelade.

KÄLLA: Läkartidningen

Menyförslag för barn 2–5 år

Dagsmenyn motsvarar rekommenderat dagligt intag av energi och näring för barn 2-5 år, med reservation för vitamin D och B12.

• Frukost: Liten skål yoghurt/soja-/havreyoghurt och müsli med torkad frukt. Bröd med jordnötssmör. Lätt-/mellanmjölk eller berikad vegetabilisk dryck.

• Mellanmål: Äppelbitar och ­»quinoa-frutty« gjord på quinoa blandad med yoghurt/soja-/havreyoghurt och en klick sylt. Vatten.

• Lunch: Tre pannkakor (vanliga eller veganska förstärkta med sojamjöl) med sylt och morotsstavar. Knäckebröd med matfett och grönsaker.Lätt-/mellanmjölk eller berikad vegetabilisk dryck. Klementin till efterrätt.

• Mellanmål: Halv banan och ett par torkade aprikoser. Vatten.

• Middag: Ett par falafelbollar, pitabröd, ris, broccoli och en klick gräddfil eller hummus.Lätt-/mellanmjölk eller berikad vegetabilisk dryck.

• Kväll: Smörgås med hummus och skivad avokado och paprika. Lätt-/mellanmjölk eller berikad vegetabilisk dryck.

KÄLLA: Läkartidningen

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!