Foto: Maksim Shmeljov

Åtta säkra sätt att ge dig bättre orgasmer

Vägen till orgasm är olika lång för olika kvinnor.

Men klimax är inte en slump – utan en härlig händelse som kan bli både starkare och skönare med rätt träning.

1. Lär dig skilja på orgasmerna

Låt orgasmen bli en upptäcktsresa. Är det en slidorgasm, en klitorisorgasm, en g-punktsorgasm eller kanske en fontänorgasm du just upplevt?

Träna på att identifiera olika sorters orgasmer och avnjut dem som om de vore viner - kanske ett rött till maten och ett sött till desserten?

Som Katerina Janouch skriver i sin orgasmbok: "Orgasmen är ett ofarligt lyckopiller som vi kan ta hur vi vill och när vi vill." (boken finns som ljudbok på Storytel)

2. Ta hjälp av tekniken

Lär dig vad du gillar och hur du gillar det genom att göra det själv. Och om små, vibrerande maskiner eller andra roliga hjälpmedel kan sätta extra fart på njutningen så finns det en uppsjö alternativ på både nätsajter och apotek.

Rikta insatserna under samlaget så att de ger utdelning. En ställning med mer friktion kan hjälpa kvinnan att nå orgasm under samlaget. Sätt dig på din partner så att din klitoris får gnidas mot hans blygdben. Eller ligg på rygg med en kudde under rumpan.

3. Prata med varandra

Om ni berättar för varandra hur ni har det i sängen - och vad som känns allra skönast, blir det väldigt mycket lättare för er att ta varandra till nya höjder. Är du för blyg för samtal så stöna eller visa, huvudsaken är att ni har kommunikationen i gång.

Missförstånd och felaktiga smekningar är den vanligaste orsaken till uteblivna höjdpunkter. Och det är inte för inte som 1,2 miljoner svenska kvinnor inte får komma.

4. Träna kärleksmusklerna

Ja, knipövningar gör susen. Du hittar rätt muskler genom att stoppa strålen när du kissar, öva sedan i intervaller om 20 upprepningar några gånger om dagen - kanske varje gång du åker hiss eller står i kö? Vissa kvinnor tar hjälp av geishakulor eller små koner för att få stuns i sina kärleksmuskler, men du kommer en bra bit på vägen med muskelkraft.

5. Lev hårt - men lugnt

Att utsätta sig för (lagom) faror frisätter dopamin som sedan gör det enklare att bli upphetsad. Lev aktivt, kolla skräckfilmer, klättra på berg - eller vad du tycker om. Men för allt vad du gör: stressa inte. Stress är en av kroppens mest effektiva lustdödare.

6. Andas dig i mål

Ge orgasmen en "puff". När du är på väg mot klimax: andas in allt vad du kan. Blås ut luften genom munnen, tills du kippar efter andan. Syrebristen tvingar dig att andas häftigt, vilket dämpar upphetsningen. Blås ut; hettan och intensiteten stegrar igen - och efter upprepade djupa ut- och inandningar kan du glida in i en orgasm som aldrig vill ta slut.

7. Ge kärleken tid

Variera förspelet och låt det kanske börja i mobilen redan timmar i förväg. Kanske kan ni ta en sensuell dusch redan innan ni skrider till verket?

Och när ni väl börjar nå höjdpunkten, så låt upphetsningen sjunka tillbaka några gånger innan ni låter orgasmen skölja över er. Väntan och förväntan ökar styrkan i ert klimax.

8. Sök hjälp vid motgångar

Har någon av er sexuella bekymmer kan det bero på kroppsliga orsaker - sjukdomar, medicinering, hormonnivåer - eller på att själen inte hänger med. Var inte rädda för att söka läkarhjälp om ni misstänker fysiska fel.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!