Åtta goda hälsoskäl att äta choklad

Den som någon gång haft dåligt samvete över en chokladbit kan från och med nu glömma det. Choklad är rena rama hälsokuren om man ska tro forskarna. Inte nog med att du blir glad av choklad – du kan också bli smartare och boosta immunförsvaret.

Här är åtta anledningar till att du kan fortsätta frossa i choklad.

Ämnen i artikel:

1. Du blir smartare


Jo, det är sant, din hjärna kan faktiskt bli mer klartänkt av choklad. En amerikansk studie från förra året visade att personer som druckit varm choklad varje dag i en månad klarade ett kunskapstest 30 procent snabbare än de som inte druckit choklad. Patienter som i början av studien hade dåligt blodflöde till hjärnan hade efter studien ökat blodflödet till hjärnan med åtta procent.

2. Choklad förebygger solskador


Den som äter choklad kan faktiskt vara i solen längre utan att bränna sig. Choklad är nämligen rikt på flavonoider som bland annat skyddar huden från UV-strålar. Ju mindre processad chokladen är, ju mer flavonoider innehåller den. (Men choklad kan förstås inte ersätta solkräm...)

3. Minskar stress


Ät ungefär 25-30 gram mörk choklad varje dag i två veckor – och du minskar stressnivåerna i kroppen. Det har forskare i Schweiz kommit fram till. Det är kortisolet som minskar, vilket också är känt som stresshormon. Kortisol kan förutom att bråka med hormonerna i kroppen, även öka risken för inflammationer och högt blodtryck. Nästa gång du ska slappa kan du alltså unna dig en bit choklad samtidigt.

4. Du blir glad


Choklad och lycka kopplas ibland ihop, men faktum är att det till och med finns vetenskapliga bevis för en kemisk koppling. Medicinska studier har visat att de som äter en liten mängd mörk choklad varje dag både är piggare och gladare än de som inte äter choklad. Chokladen innehåller nämligen många viktiga aminosyror, till exempel en som tillverkar lyckohormonet serotonin.

5. Bra för hjärtat


En av de mest kända hälsoeffekterna med choklad är att det är bra för hjärtat. Den som regelbundet äter choklad har 40 procent minskad risk för hjärtsjukdomar och 30 procent minskad risk för stroke, visar forskning. Till skillnad från mättat fett i annan mat, är det mättade fettet i choklad inte skadligt för kolesterolet. Du kan alltså äta choklad utan att öka kolesterolvärdet.

6. Choklad kan kopplas till viktminskning


De som äter mörk choklad åtminstone fem gånger i veckan har ett lägre BMI än de som inte äter choklad. Det har forskare på University of San Diego kommit fram till. Men det gäller att äta rätt choklad. Mörk choklad innehåller mycket flavonoider som ger allra bäst hälsoeffekter. Flera experter är eniga om att 30-60 gram mörk choklad om dagen bara är bra för oss. Men kolla innehållsförteckningen. Det ska vara mörk choklad med minst 70 procent kakao. Strunta i choklad som innehåller tillsatt socker, nougat, karamell eller liknande.

Foto: Kudrin Ruslan

7. Högre prestation på träningen


Ny forskning har testat två grupper atleter som tränar hårt två gånger om dagen. Den ena gruppen fick en traditionell energidryck, medan den andra gruppen fick en kakaodryck. Resultatet? Atleterna som drack choklad producerade 57 procent mer energi under sin träning, än de som inte drack choklad.

8. Boost för immunförsvaret


Kakao innehåller massor av antioxidanter, vitaminer och mineraler – ja, du hör ju själv att choklad är bra för oss. Mörk choklad innehåller bland annat vitamin A och E, fosfor, järn, kalium, sele och magnesium – viktiga ämnen som vi behöver för ett starkt immunförsvar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här