Ät som vanligt 5 dagar i veckan – rasa i vikt!<br />

Tappade två klädstorlekar. Förut hade småbarnsmamman Maria Åkergren, 31, klädstorlek 42. Nu kan hon ha storlek 38.

Foto: Lisa Mattisson

1 av 3: Tappade två klädstorlekar. Förut hade småbarnsmamman Maria Åkergren, 31, klädstorlek 42. Nu kan hon ha storlek 38.

Kerstin Brismar är professor i diabetesforskning vid Karolinska institutet.

2 av 3: Kerstin Brismar är professor i diabetesforskning vid Karolinska institutet.

"The fast diet" av Dr Michael Mosley och Mimi Spencer.

3 av 3: "The fast diet" av Dr Michael Mosley och Mimi Spencer.

Ät väldigt få kalorier två dagar i veckan - och som vanligt resterande fem.

Allt fler hakar på den nya fem-två-dieten för att gå ner i vikt och minska risken för hjärtkärlsjukdom och demens.

– Jag har blivit mycket piggare, säger mönsterkonstruktören Maria Åkergren, 31, som tappat sex kilo.

Andra har också läst

Forskare har hittat en tydlig länk mellan lågt kaloriintag och lång livslängd: tillväxtfaktorn IGF-1. När man fastar eller äter väldigt få kalorier sänks IGF-1-nivåerna och kroppen börjar reparera de celler som finns i stället för att tillverka nya.

– Fem-två-dieten är ett sätt som passar väldigt många som vill få i sig färre kalorier när vi rör oss väldigt lite, säger Kerstin Brismar, professor i diabetesforskning vid Karolinska institutet.

Ät väldigt lite två dagar

Metoden innebär att man två dagar i veckan - dock inte i rad utan varannan eller var tredje dag - äter väldigt lite. Kvinnor kan stoppa i sig 500 kcal och män 600.

– Det motsvarar en vanlig måltid, men kan med fördel fördelas på en frukost och en lättare lunch, säger Kerstin Brismar, som har patienter som tappat 0,5 kilo i veckan om de samtidigt rört sig lite grann.

Övriga fem dagar i veckan äter du som vanligt.

– Det gäller att inte överäta, för då tappar du fördelarna med fem-två-dieten. Och du ska heller inte äta mindre än 500-600 kalorier under de andra två dagarna. Då får du inte de positiva effekterna på tarmfloran, som i sin tur tycks öka ämnesomsättningen, säger Kerstin Brismar.

Positiva effekter

Fastar du för länge och för intensivt minskar tvärtom ämnesomsättningen.

– Det behövs mer forskning på människor, men det skulle kunna vara så att dietens positiva effekt på tarmfloran även påverkar insulinkänslighet, risken för hjärtkärlsjukdom och diabetes, säger professorn.

31-åriga Maria Åkergren från Stockholm såg BBC-dokumentären "Eat, fast and live longer" om fem-två-dieten redan innan programmet sändes i SVT:s "Vetenskapens värld" i mars.

I januari i år började hon med två lågkaloridagar i veckan. Övriga dagar äter hon som vanligt - och unnar sig rentav lite extra gott.

– Jag kan absolut äta lite godis eller en crème brulée. Men magsäcken har krympt och jag blir mätt mycket fortare nuförtiden, säger Maria Åkergren.

De första sex veckorna gick hon ner fyra kilo. Sedan gjorde hon uppehåll för att starta ett företag. Nu har hon kört fem-två-dieten i fyra veckor igen och tappat ytterligare två kilo.

Vikten inte huvudvinsten

– Jag är åtta centimeter smalare om midjan. Men vikten är inte huvudvinsten. Jag har mycket mer energi nu, trots att min ettåriga dotter väcker mig om nätterna. Min pappa gick bort i frontallobsdemens och jag vill göra vad jag kan för att förebygga demens och cancer, säger Maria Åkergren.

Så funkar fem-två-dieten

  • Kalorirestriktion (500 kcal för kvinnor och 600 kcal för män) två dagar i veckan, vanlig kost (2 000 kcal för medelålders och äldre kvinnor och 2 200 kcal för medelålders och äldre män, något mer för yngre) resterande fem dagar.
  • Minskar kaloriintaget med cirka 3 000 kcal i veckan, vilket motsvarar omkring 0,5 kilo fett.
  • Metoden uppfanns av vetenskapsjournalisten Dr Michael Mosley, som skrivit storsäljaren "The Fast Diet" (tillsammans med Mimi Spencer).
  • Försök på möss visar att periodisk fasta sänker nivån av tillväxthormonet IGF-1 i blodet. En hög nivå av hormonet snabbar på åldrandet och ökar risken för cancer. Enligt professor Mark Mattson vid "National Institute on Aging" i USA motverkar fasta sjukdomar som Alzheimers och demens.

Marias matvecka:

Måndag: Lågkaloridag (max 500 kcal). Lätt frukost med en hel apelsin och en kopp kaffe. Kaffe eller te på förmiddagen. Köpesallad till lunch (kyckling eller thai med glasnudlar och räkor) med balsamvinägerdressing. Mineralvatten (någon gång Cola light). Kaffe och te på eftermiddagen och kvällen.

 

Tisdag: Vanlig mat (cirka 2 000 kcal). Macka, yoghurt och latte till frukost. Köttbit/fisk, sallad och pasta/potatis till lunch. Kvällsmat lagad från familjematkasse som levereras till dörren. Inga mellanmål ("blir inte lika hungrig nuförtiden och har lärt mig att inte småäta).

 

Onsdag: Som på tisdagen.

 

Torsdag: Lågkaloridag (som på måndagen).

 

Fredag, lördag, söndag: Som på tisdagen, men efterrätt och något hekto godis på fredagen och lördagen.

 

Källa: Maria Åkergrens blogg om fem-två-dieten, http://femtvadieten.wordpress.com

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här