Ät mer fett och kom i form till semestern

Vill du komma i form till sommaren? Dumpa kolhydraterna och ät mer fett.

Foto: THINKSTOCK

Vill du komma i form till sommaren? Dumpa kolhydraterna och ät mer fett.

Punktera matmyterna och rasa i vikt till semestern.
- Plocka bort kolhydraterna och ät fetare mat så kan du tappa flera kilo i månaden, förklarar professorn och fetmaforskaren Fredrik Nyström.

Andra har också läst

Förekomsten av fetma har nästan fördubblats under de senaste 20 åren då myndigheterna har förespråkat fettsnål och kolhydratrik mat. En tredjedel av alla vuxna svenskar är i dag överviktiga och 500 000 har ett BMI över 30, vilket världs-hälsoorganisationen WHO klassar som sjuklig fetma. Inför bikinisäsongen vill många gå ner i vikt.


- Problemet med många ovetenskapliga regler om hur folk ska äta och leva är att människor skäms över sin livsstil, menar Fredrik Nyström, överläkare och professor vid Hälso-universitetet i Linköping.


Fett mättar

I nyutkomna "Ät upp till bevis" uppmanar han oss att ligga lågt med frukt och i stället välja protein och fett. Smör, fet yoghurt och olivolja rekommenderas, medan lightprodukter går bort.


Åsikterna går i sär och vissa hjärtläkare har på senare tid varnat för fettrik kost. Fredrik Nyström säger att man ska äta med sunt förnuft och vara måttlig.


- Fett är gott och ger mättnad. Blodfetterna blir enligt nya studier bättre om du äter fet mat i stället för kolhydrater och risken att du småäter minskar.


Glas rödvin okej

Det är helt okej - till och med nyttigt för blodfetterna - att ta ett glas rödvin på kvällen. Och visst kan du unna dig en söt efterrätt någon gång - om du först äter en fet måltid som gör att sockret tas upp långsammare.


- Men det är inte grundat på modern vetenskap att säga att vi ska stoppa i oss 6-8 brödskivor om dagen. Alla kolhydrater omvandlas till socker i kroppen, oavsett om det är grovt bröd eller smågodis, förklarar professorn.

FAKTA

MENYFÖRSLAG MED MER FETT OCH MINDRE KOLHYDRATER:

Frukost
: Kaffe, äggröra och lite bacon (för mycket salt är dock inte bra för kroppen).
Lunch: Kött eller fisk med fet sås, lite sallad och massor av oliv-olja. Skippa potatis, pasta, ris och majs.
Mellan-mål: Olika sorters nötter. Frukt funkar också.
Kvällsmat: Kött med mycket insprängt fett, tomater, fet sås. Grilla zucchini och aubergine och häll olivolja över både före och efter grillningen.
Måltidsdryck: Vatten, rödvin (men inte mer än två glas rödvin om dagen för män och ett för kvinnor).

Källa: "Ät upp till bevis - fakta och fördomar om kost och hälsa" av Fredrik Nyström (Optimal förlag).

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här