Ät rätt - så åldras du långsammare, säger läkaren Helena Nyblom som har skrivit boken "Livskraft".
Ät rätt - så åldras du långsammare, säger läkaren Helena Nyblom som har skrivit boken "Livskraft". Foto: Leif Gustafsson

Ät dig ung med rätt mat

Du vinner 14 år med enkla förändringar. Motionera måttligt, sov ordentligt och är en färgrik kost. Då slipper du den osynliga kroniska inflammationen som gör att du åldras i förtid.

Du kan förlänga ditt liv med hela 14 år om du har en sund livsstil. Det visar ny forskning, berättar Helena Nyblom, läkare och medicine doktor, som precis släppt sin andra bok "Livskraft" (Bonnier Fakta).


- Ett långt liv har inget värde i sig men om du är friskare så får du en högre livskvalitet.


Livsstilen spelar stor roll för om vi ska drabbas av folkhälsosjukdomar som cancer, diabetes eller hjärt- kärlsjukdomar. Visst är generna viktiga men de är bara anlag.


Åldras snabbare

Om du tar hand om din hälsa kan du till och med bli yngre, rent biologiskt. Den biologiska åldern visar hur gamla våra celler är, den kronologiska åldern säger bara hur länge vi har levt. Är du rökare, överviktig och inaktiv har du sannolikt en högre biologisk ålder än kronologisk ålder. Dessa riskfaktorer kan bidra till en osynlig kronisk inflammation som gör att du åldras snabbare.


- Osynlig kronisk inflammation ökar risken för våra folkhälsosjukdomar. Fria syreradikaler och ett högt blodsocker har jättestor betydelse, båda bidrar till den osynliga kroniska inflammationen som gör att vi åldras, säger Helena Nyblom.


Fet fisk

De fria syreradikalerna skadar både celler och vävnader men du kan skydda dig genom att äta mycket frukt, bär och grönsaker i olika starka färger, då fyller du på med antioxidanter som bekämpar de fria syreradikalerna.


Variera och blanda så mycket du kan, antioxidanterna i de olika frukterna och grönsakerna samverkar och förstärker varandra.


- Färska och torkade kryddor och baljväxter är andra livsmedel som innehåller mycket antioxidanter. Ät också fet fisk minst tre gånger per vecka, det innehåller omega-3 fetter som är antiinflammatoriskt.


Viktigt med vila

Ett högt blodsocker gör att cellerna åldras eftersom sockret bildar ämnen som bland annat förstör proteinernas funktion i dem.


Därför bör du undvika mat som ger snabba blodsockertoppar, till exempel vitt bröd, socker, kakor och läsk. Försök också att avstå från hårt stekt, grillad eller rostad mat, under tillagningen bildas samma skadliga ämnen.


Gör grytor, ångkoka och stek bara lätt i stället.


Ordentligt med sömn, måttlig motion, en normal vikt, låga stressnivåer och tid till vila och återhämtning är andra faktorer som sänker risken för osynlig kronisk inflammation.


- Egentligen är det varken konstigt eller svårt. Det är genom ganska små livsstilsförändringar som du kan göra stora hälsovinster, säger Helena Nyblom.

FAKTA

SÅ FÖRHINDRAS OSYNLIG INFLAMMATION

Håll vikten och tänk på midjemåttet. Det bör helst vara under 80 centimeter för kvinnor och under 94 centimeter för män.
Ät långsamma kolhydrater och undvik blodsockertoppar.
Ät fet fisk och skaldjur som innehåller mycket omega-3 som motverkar inflammation.
Ät färgrika frukter, grönsaker och framför allt bär som är antiinflammatoriska.
Många kryddor, till exempel gurkmeja, har en motverkande effekt.
Välj naturligt tillagad mat, undvik transfetter.
Hitta sätt att minska din stressnivå på.
Undvik rökning.
Sov tillräckligt, 7-8 timmar per natt.
Träna regelbundet. 30 minuters daglig promenad räcker.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!