LÄKARE. Helena Nyblom är legitimerad läkare och medicine doktor. Hon har tidigare skrivit "Supermat" och "Livskraft".
LÄKARE. Helena Nyblom är legitimerad läkare och medicine doktor. Hon har tidigare skrivit "Supermat" och "Livskraft". Foto: Olle Sporrong

Ät dig till fräsch hy

Huden är det första andra ser när de möter dig - och ditt skydd mot yttre bakterieangrepp. Så gör dig själv en tjänst och ät dig till friskare hud!

Visst gör krämer, serum och salvor oss mjuka och lena. Men en sund kropp är alltid en förutsättning för en frisk fräsch hud. Det gäller att ta hand om insidan för att utsidan ska må bra. Och visst kan vi äta oss till en friskare hud.


– Alla vet att man kan påverka hjärt- och kärlsystemet positivt genom att ät rätt. Samma sak gäller självklart för kroppens största organ, säger läkaren Helena Nyblom.



I boken "Vägen till friskare hud" (Bonnier fakta) skriver hon om hur vi kan förbättra hudens kondition genom olika livsstilsförändringar. Enligt Helena Nyblom kan vi välja mat som till exempel bidrar till ökad reparation och cellförnyelse eller okat solskydd. Undviker vi att äta stora mängder socker minskar risken för onödigt rynkig hud.


Livsstil avgörande

Men hur stor skillnad kan maten egentligen göra?


– Enligt många experter beror ungefär tjugo procent av hudens åldrande på gener. Resten orsakas av vår livsstil. Vad vi äter påverkar bland annat hur känsliga vi är för UV-ljus som ju är en av de skadligaste faktorerna för vår hud. Man kan inte äta bort befintliga rynkor, men man kan minska uppkomsten av nya och samtidigt få en fastare , fräschare hud.

FAKTA

Fläckfri med fett


Huden behöver, liksom kroppens alla andra organ, nyttiga fetter varje dag. Omega 3, som bland annat finns i fet fisk och skaldjur, har en antiinflammatorisk effekt vilket är bra då inflammation tros spela en stor roll vid hudens åldrande. Lax är nummer ett på listan, följt av makrill, sill, sardiner och tonfisk. Lax motverkar också bruna fläckar som bildas när vi åldras.

Fast med kolhydrater


Ät långsamma kolhydrater för att undvika kollagenskador som ger slapp och rynkig hud. Försök att dra ner på vitt socker, vitt ris och potatis och satsa på fullkorns- produkter, baljväxter och quinoa i stället. Tänk GI!

Slät med vitamin C


Jordgubbar och kiwi, liksom andra C-vitaminrika födoämnen stärker huden och skyddar den mot rynkor. Detta eftersom ett regelbundet intag av vitamin C krävs för att kollagen ska kunna bildas. Vår kropp, till skillnad från andra däggdjurs, kan inte bilda detta vitam själv och inte heller lagra några stora mängder. Bäst är att få i sig vitamin C flera gånger per dag.

Ta en näve nötter!


En handfull frön och nötter av olika slag ger dig vitamin E, hälsosamt fett, magnesium och olika antioxidanter.

Smidig med protein


Kroppen kan inte lagra det protein vi äter. Därför måste man regelbundet tillföra protein av god kvalitet flera gånger per dag om man vill se till att hålla huden fast, håret glänsande och naglarna starka. Ät protein till varje stor måltid!
PROTEINTOPPLISTAN: (Proteinmängd per hundra gram) Torkade sojabönor 34,0 g. Kalkon 31,4 g. Linser 24,4 g. Mandel 24,1 g. Tonfisk 23,7 g. Solrosfrön 23,0 g. Bruna och vita bönor 22,2 g. Lax 18,7 g. Räkor 18,1 g. Valnötter 14,7 g. Hasselnötter 14,1 g. Kesella 13,0 g. Ägg 12,5 g. Keso 12,0 g. Yoghurt 3,2 g.

Spänstig med antioxidanter


Strunta för en stund i exakt vilka födoämnen som innehåller flest anti- oxidanter. Det räcker med att gå loss ordentligt i frukt- och gröntdiskarna för att vara säker på att få i sig en stor dos. Blanda hej vilt och frossa i till exempel tomater, apelsiner, blåbär och andra bär, vattenmelon, avokado, gröna bladgrönsaker, örter och granatäpplen. Ju fler olika sorter och ju starkare färger du väljer, desto fler antioxidanter får du i dig och desto spänstigare blir din hud.

Yes! Choklad finns med på bra-listan


Av rätt sort och i måttlig dos gör den din hud gott. Och det där med att choklad skulle ge akne, det finns det inga vetenskapliga bevis för.

Återfuktad med vitamin A


Lax, äggula, torkade aprikoser, morötter och spenat motverkar fjällande, torr hud och minskar risken för psoriasis. Sötpotatis, pumpa, mango och tomater är också bra källor. Ät tillsammans med lite fett för att underlätta för kroppen att ta upp de nyttiga ämnena. Vitamin A kan lagras i kroppen och därför överdoseras. Lagom är bäst!

När?


Ät mer kolhydrater på förmiddagen och mer fett och protein på kvällen. Undvik att äta cirka tre timmar innan du går och lägger dig eftersom det försämrar utsöndringen av tillväxthormon, som motverkar för tidigt åldrande.

Hur?


Hur vi tillagar maten spelar stor roll. Ångkokat och grytor är bäst. Undvik hårt stekta, hårt grillade eller rostade produkter som innehåller protein och fett, till exempel nötter. Nötter är nyttiga men ät dem naturella.

Viktigt att hålla huden frisk


• Huden är inte bara en yttre förpackning. Förutom att den är det första vi ser hos en person fyller den många medicinska funktioner, säger läkaren Helena Nyblom.
• Huden är kroppens yttre barriär som skyddar oss mot yttre angrepp som virus och bakterier.
• D-vitamin, som ibland kallas det nya anti-cancerhormonet eftersom det kan skydda mot en rad sjukdomar, bildas via huden.
• Reglerar kroppstemperaturen. Påverkar kroppen på väldigt många olika sätt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av ToppHälsa + trådlösa hörlurar från adidas. Köp nu!