Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 11 dec 2013 13:55

Ät dig frisk med vitaminer i vinter

Pigg, utan förkylningar och med regelbunden mens.

Pigg, utan förkylningar och med regelbunden mens.

Foto: MARTIN GÖTENSTEDT

Vitaminer ger dig kraft inför vintern!

Mineraler och vitaminer i rätt mängd och kombination behöver vi för att hålla oss pigga, glada och friska.

Här är en komplett guide.

Alla vitaminer och mineraler är viktiga för att kroppen ska fungera. Glädjande nog får vi faktiskt i oss nästan tillräckligt bara genom att äta en varierad och allsidig kost. Men att äta mycket frukt och grönt är särskilt viktigt att tänka på den här årstiden.

Anbki Sundin, nutritionist.

Foto: Foto: Tommy Pedersen

- Då får vi i oss mycket antioxidanter och håller oss friska. Välj olika färger och gärna så grova grönsaker som möjligt, hellre broccoli än gurka, säger Anki Sundin, nutritionist.

Ett vitamin att hålla extra koll på under den mörka årstiden är vitamin D. Kroppen bildar nämligen vitaminet när vi utsätter oss för solljus, och under den här årstiden får vi inte tillräckligt med ljus eftersom solen står för lågt på våra breddgrader. D-vitamin finns också i viss mat, som fet fisk, men det är svårt att få i sig tillräckliga mängder genom kosten.

Tidigare i höstas höjdes dessutom rekommendationerna för det dagliga intaget av D-vitamin. Det är en stor utmaning att få i sig tillräckligt av vitaminet, även för den som äter en varierad kost.

- Jag går så långt att jag rekommenderar ett tillskott av vitamin D för den som känner att den inte äter tillräckligt av exempelvis lax. Men det är bra att veta vad du behöver innan du börjar äta tillskott, säger Anki Sundin.

LADDA MED VITAMINER! Just nu 20% rabatt på vitaminer och mineraler – erbjudande från webbshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv (EXTERN LÄNK)

Hjälper immunförsvaret

Den som får i sig tillräckligt med D-vitamin kan bli piggare och gladare än den som har brist. Vitaminet hjälper också immunförsvaret. Ny forskning visar att D-vitamin hjälper till att skydda mot flera sjukdomar, till exempel depression, reumatism och hjärt- och kärlsjukdomar.

Det tydligaste tecknet på D-vitaminbrist är trötthet och diffusa smärtor i till exempel händer, armar, fötter och ryggslut. För att få veta om du har vitamin- eller mineralbrist bör du ta ett blodprov.