TRÄNAR DAGLIGEN. Danica Axelsson försökte vila bort sina smärtor. Men efter besök hos läkaren, fick hon rådet att börja motionera. Nu kör hon hårt på motionscykeln. "Om jag hade suttit kvar i soffan och vilat, hade jag varit otroligt stel i dag", säger hon.
TRÄNAR DAGLIGEN. Danica Axelsson försökte vila bort sina smärtor. Men efter besök hos läkaren, fick hon rådet att börja motionera. Nu kör hon hårt på motionscykeln. "Om jag hade suttit kvar i soffan och vilat, hade jag varit otroligt stel i dag", säger hon. Foto: Cornelia Nordström

Artros - så minskar du smärtorna i lederna

Hon gör allt för att undvika operation mot artros. För Danica Axelsson, 67, är målet att slippa smärtan, samt kunna fortsätta med sina sköna promenader.

Framgångsreceptet: Motion och enkla övningar.

– Jag försökte vila bort smärtan, men märkte snabbt att det inte gick, säger hon.

Artros – nästan en miljon människor är drabbade, en siffra som gör artros till den vanligaste reumatiska ledsjukdomen i Sverige.

Enligt reumatikerförbundet lider fem procent av landets befolkning mellan 35 och 54 år av sjukdomen och antalet fortsätter att öka.

Vanligast är att det är knäna och höfterna som påverkas.

- Och i nuläget vet man att det inte går att bota den helt, det är lite skrämmande, säger Danica Axelsson.

För henne började smärtorna komma i 30-års ålder. Första tanken var att de skulle gå över, att hon skulle kunna återgå till sin vardag. Men efter ett tag märkte hon att det bara blev sämre.

- Det var båda knän som började värka först och de senaste 20 åren är det höften som jag har haft ont i, säger hon.

Ibland är smärtan olidlig, ibland får hon svårt att böja sig.

LÄS OCKSÅ: 14 övningar för att lindra smärta vid artros

Börjat på artrosskola

Danica Axelsson inledde med att försöka vila bort smärtorna. Men efter besök hos läkaren, fick hon rådet att börja motionera.

I tio år har hon gått hos en sjukgymnast, samtidigt som hon har kört hårt på motionscykeln i vardagsrummet, framför favoritprogrammet "Mannen som talar med hundar."

Och hon vet hur mycket hon har tjänat på valet att lämna soffan.

- Jag vet att om jag hade suttit kvar i soffan och vilat, hade jag varit otroligt stel i dag, säger hon.

Danica Axelsson har också under sommaren börjat på en artrosskola i Stockholm. Där har hon fått enkla övningar som hon ska göra varje dag för att kunna lindra smärtan.

- Jag kör dubbla pass på måndagar och sedan på onsdagen. Träningen ska göra att smärtorna kan minska och det känns väldigt bra, säger hon.

Största skräcken är dock att operera sig. Innan hon hittade till artrosskolan, hade hon ställt in sig på en höftledsoperation.

Fortsätter kämpa

Yvonne Enman på Reumatikerförbundet menar att operation borde vara den sista utvägen.

- Grundpelarna i behandlingen av artros är att personen ska ha en sund vikt och röra på sig mycket. Det är bara hos 10 procent av dem som har svår artros som operation ska ses som en möjlighet, säger hon.

För Danica Axelsson är drömmen en framtid där hon kan gå sina dagliga promenader utan att ha ont.

Hon är rädd för att smärtorna ska komma och vet därför att daglig motion är den enda vägen.

- Att träna med andra och att se de med värre smärtor än vad jag har kämpa, gör att man själv fortsätter att kämpa, säger hon.

---

Experten: Sök hjälp för att få rätt träning vid artros

Lederna är slut, därför är operation den enda utvägen.
Det är en av de vanligaste missuppfattningar hos artrosdrabbade, menar experten och sjukgymnasten Carina Thorstensson.
- Träning har så otroligt många positiva effekter, säger hon.
- Alla blir inte bra av operation. Man brukar säga att 10-15 procent kommer behöva opereras, men det finns mycket att testa innan, säger Carina Thorstensson.
Påståendet om att artros betyder att lederna är utslitna köper inte experten, utan hon menar att den rätta träningen ger många positiva effekter.
- Många har kanske tränat mycket förut och fått besvär. Men söker de hjälp får de veta vad som är rätt träning för dem, säger Carina Thorstensson.
Samtidigt påpekar hon att smärta inte är farligt.

LÄS OCKSÅ: "Artros i knä och höft – hur ska jag träna?"

5 ENKLA KNÄÖVNINGAR VID ARTROS

Kom ihåg: Under alla övningar ska knäet peka åt samma håll som tårna och riktvärdet är att övningarna kan upprepas cirka 15 gånger. Smärtnivån ska vara acceptabel, men var inte rädd om det gör lite ont. Smärtökningen ska däremot ha dämpats efter 24 timmar.


1. Stå med händerna på höfterna och böjda ben och skifta därefter vikten från det ena benet till det andra utan att ändra på knäet.
2. Stå på ett ben, lyft upp det andra knäet åt sidan, sätt ner foten med böjda knän och breda ben. Skjut ifrån med andra benet och gör om.
3. En tung övning. Gör som i förra övningen men hoppa samtidigt till med benet som du står på, sträck samtidigt händerna mot himlen. Landa med böjda ben och gör om med andra benet.
4. Olika trappövningar. Kliv uppför trappan, ett trappsteg i taget, först med ena benet, sedan med andra. Backa sedan nerför trappan. Nästa omgång ska du upprepa samma process, men ta två trappsteg i taget.
5. Nästa övning är tung. Stå på trappsteget som om du ska gå nerför trappan. Sätt ner hälen på trappan nedanför, men utan någon som helst tyngd. Lyft upp hälen igen, gör detta 15 gånger och byt sedan ben.

5 ENKLA HÖFTÖVNINGAR VID ARTROS

Gör dessa fem övningar en gång om dagen med båda benen. Se till att stanna kvar i ytterläget i 30 sekunder. De är främst till för att hålla i gång höftrörligheten.


1. Sitt eller lägg dig ner. Dra upp knäet med händerna mot motsatt axel och håll kvar i 30 sekunder för varje ben.
2. Sitt eller lägg dig ner. Håll benen brett isär och håll kvar i ytterläget.
3. Sitt ner och lägg sedan ena benet i kors över det andra, byt sedan ben. Testa också att lägga upp den ena foten på låret med det vikta benet 90 grader åt sidan.
4. Stå upp och ta ett steg bakåt med ena benet. Böj sedan främre benet och sträck ut ljumsken. Ta ut steget allt eftersom.
5. Stå still med benen, se till att fötterna pekar rakt fram. Vrid överkroppen vid höfterna, utan att röra på benen, först åt höger och sedan åt vänster. 30 sekunder åt varje håll.

Du kan även testa att stå på ett ben på en skumgummimadrass, utan att hålla i någonting. Detta bygger muskler, stabilitet och balans. Gör i max 20 minuter i taget.
En halvtimmes magliggande varje dag kan också ge smärtlindring.


Källa: BOA (Bättre omhändertagande av patienter med artros.)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av ToppHälsa + trådlösa hörlurar från adidas. Köp nu!