Balans. Garuda har gett Amelie Adolfsson (mitten) en helt ny kropp.
1 av 13: Balans. Garuda har gett Amelie Adolfsson (mitten) en helt ny kropp. Foto: Magnus Jönsson
Maskinträning. Amelie Adolfsson tränar garuda med hjälp av Carita Lesche på Stockholms Pilates Center.
2 av 13: Maskinträning. Amelie Adolfsson tränar garuda med hjälp av Carita Lesche på Stockholms Pilates Center. Foto: Magnus Jönsson
Garudaträning.
3 av 13: Garudaträning. Foto: Magnus Jönsson
Garudaträning.
4 av 13: Garudaträning. Foto: Magnus Jönsson
Garudaträning.
5 av 13: Garudaträning. Foto: Magnus Jönsson
LINGÅNGARE. Niklas Bjelvén gillar extremsporter och tränar slackline för utmaningens skull.
6 av 13: LINGÅNGARE. Niklas Bjelvén gillar extremsporter och tränar slackline för utmaningens skull. Foto: Nils Petter Nilsson
Här får Niklas hjälp av Martin Lundqvist att spänna linan.
7 av 13: Här får Niklas hjälp av Martin Lundqvist att spänna linan. Foto: Nils Petter Nilsson
Niklas säkrar linan.
8 av 13: Niklas säkrar linan. Foto: Nils Petter Nilsson
Det är lättare att börja om man har lågt över marken.
9 av 13: Det är lättare att börja om man har lågt över marken. Foto: Nils Petter Nilsson
En volt ner - för den som kommit en bit på vägen...
10 av 13: En volt ner - för den som kommit en bit på vägen... Foto: Nils Petter Nilsson
Utomhuskul. José Nuñez och Amanda Bohlin tränar funktionell outdoorträning. När redskap används är det käppar och snören som alla kan hitta och ha råd med.
11 av 13: Utomhuskul. José Nuñez och Amanda Bohlin tränar funktionell outdoorträning. När redskap används är det käppar och snören som alla kan hitta och ha råd med. Foto: Mikael Sjöberg
Duo. Du använder din egen tyngd som motstånd, eller den andres tyngd i parträning.
12 av 13: Duo. Du använder din egen tyngd som motstånd, eller den andres tyngd i parträning. Foto: Mikael Sjöberg
ViPR - ett slags gummirör som finns i olika vikter från 4 till 20 kilo. Det är ett multifunktionellt verktyg som kan användas som skivstång, hantel, balansboll, kettleball och balansplatta, bland annat.
13 av 13: ViPR - ett slags gummirör som finns i olika vikter från 4 till 20 kilo. Det är ett multifunktionellt verktyg som kan användas som skivstång, hantel, balansboll, kettleball och balansplatta, bland annat.

Är löparrundan trist? Våga testa ny träning

Gå på lina, zumba loss i poolen eller maskinträna. Tänd träningsgnistan med en ny träningsform!

Kom i gång guidar dig till spännande trender du inte får missa.

Smidighet &  Rörlighet

GARUDA

Vad?

Garuda är en blandning av pilates, yoga, tai chi med dansinfluenser och är utvecklad av indiske träningsgurun James D'Silva. Men samtidigt är det varken pilates, yoga, tai chi eller dans. Det är en helt egen träningsform med en "egen själ".

- Garuda är ett ständigt flöde, du blir väldigt genomarbetad och varm. Det är inte bara muskler som är viktiga i rörelser, utan även att fascian, senstråken som omger musklerna och finns i övergångar mellan musklerna, är smidig och följsam. Och det här jobbar man med i garuda, säger Carita Lesche som är tränare på Stockolm Pilates Center.

Det är mycket hela rörelser i garuda i stället för mer isolerade övningar som i till exempel pilates. Övningarna går att göra antingen i en garudamaskin, som är en omarbetning av pilatesmaskiner, eller sittande och stående på matta.

Varför?

Amelie Adolfsson, 29, tränar garuda:

- Garuda har gett mig en helt ny kropp med bättre smidighet, rörlighet och styrka. Flödet i träningen gör att man blir mjukare i kroppen och i lederna. Det viktigaste är att få balans mellan rörelse och styrka vilket man får med garuda. Det känns som att jag tränar upp styrkan inifrån.

För vem?

Från nybörjarnivå och upp till avancerad nivå. Övningarna anpassas individuellt efter behov och förmåga. Det är bra träning både för den som tränar mycket styrka och behöver träna upp rörlighet och smidighet, och av samma anledning även bra för de som är lite äldre.

Var?

Stockholm Pilates Center har flera klasser i veckan. I Göteborg finns garuda i den lilla studion Space Mango och till hösten ska klasser även ges på Pilates Complete i Göteborg.

Pris?

Köper du ett årskort på Stockholm Pilates Center betalar du 780 kronor i månaden.

 

Bra träning för knän, fotleder och balans 

SLACKLINE

Vad?

En slackline är en elastisk lina med en spännanordning som sätts upp mellan två fasta punkter, till exempel två träd. Att balansera på en slak lina, en slackline, är en utmanande träning som utvecklar din balansförmåga, koordination och stärker musklerna inifrån - allt från bål till ben. Linan kan vara mellan 15 och 30 meter - ju längre desto svårare att balansera.

Varför?

Niklas Bjelvén, 24, tränar slackline:

- Det är verkligen en utmaning, man måste vara helt fokuserad på det man gör och på att hålla balansen. Det är jobbigast i början när man använder så ovana muskler. Hela knäet vibrerar. Men det är bra träning för knän, fotleder och balans. Jag opererade ett korsband för ett år sedan och det har blivit mycket bättre sedan jag började med slackline, jag har byggt upp muskler runtomkring.

För vem?

För dig som gillar att utmana dig själv och som vill ha en funktionell och allsidig träning. Svårighetsgraden bestämmer du själv, börja med att lära dig balansera på låg höjd på linan och lär dig att ta några steg. Slackline är svårare än det ser ut. Låt dig inte luras av proffsen som dansar och voltar på linan, det kräver år av träning!

Var?

På bakgården, i parken, på landet - du kan spänna upp din slackline där du själv önskar. Här kan du köpa slackline: coolstuff.se, outnet.se, kistore.se, och highsport.se. För nybörjartips och tricks, kolla slakkline.nu.

Pris?

Ett slackline-set kostar oftast runt 700 kronor, men det finns varianter för mellan 600-1200 kronor.

 

Funktionell träning där du använder din egen tyngd 

OUTDOORTRÄNING

Vad?

Träningen är en gränslös funktionell träning som utmanar och aktiverar flera muskler i rörelse. Du tränar utomhus på naturligt ojämnt underlag och varierande naturliga rörelser som att kasta och fånga, balansera, hoppa, falla och lyfta. Träningen syfte är att vara utmanande efter individens förmåga. En rörelse är inget annat än kroppens förmåga att koppla rätt muskler i rätt ordning. Du använder bara din egen tyngd som motstånd, eller den andres tyngd i parträning.

- Kroppen är inte skapt för att träna så som många gör idag, vi är de enda däggdjur på jorden som sitter i bänkar och lyfter skrot. Vi har skapats av utmaningar, så det är korkat att träna samma övningar hela tiden, säger José Nuñez som är outdoortränare och driver klubben Bodies in Motion i Stockholm.

Varför?

Amanda Bohlin, 23, tränar outdoor:

- Jag tränar mycket annat också, men outdoorträningen har verkligen gjort mig starkare i rörelsen. Jag har blivit kroppssmartare och lärt känna min kropp bättre. Det är enkelt och samtidigt effektivt eftersom du tränar flera muskler samtidigt. Och så är det härligt att träna ute!

För vem?

De som vill bli starkare i sin rörelse och få bättre kontroll på kroppen. Äldre till elitidrottsmän kan delta på samma pass. Med lite kunskaper om hur kroppen fungerar kan du träna allsidigt och både tungt och väldigt enkelt, nivån anpassas med motstånd och hastighet.

José Nuñez tränar även militären och polisen i outdoorträning.

Var?

Finns på klubbar i hela Sverige, många tränar funktionell träning i grupp och det finns fler och fler utegrupper, det är bara att googla efter någon där du bor. José Nuñez utbildar instruktörer från hela Sverige i outdoorträning.

Pris?

Det varierar beroende på om du tränar med en klubb eller med en frivillig förening, om du startar ett eget outdoorgäng kan du träna gratis. På klubben Bodies in motion kostar en träning 200 kronor, 10-kort 1 500 kronor och ett medlemskap med obegränsad träning 450 kronor i månaden.

 

6 ANDRA NYA TRÄNINGSTRENDER 

1. VATTENZUMBA

Vad? Zumbans rörelser fast i vatten! Träna kondition och styrka till latinamerikanska dansrytmer och koreografi hämtad från samba, merengue, salsa och reggaeton. Bra för dig som är skadad då rörelserna blir mer skonsamma i vatten.

Var? Finns på flera ställen, bland annat Medborgarskolan, Aqvakul, Planet fitness och Atlantis Spa.

Pris? 830 kronor i månaden plus 500 kronor i medlemsavgift på Planet Fitness.

 

2. RUNNING CLUB

Vad? Löpträning i grupp. Du får tips och coachning, kommer verkligen ut, och får sällskap!

Var? SATS erbjuder nu Running Club för sina medlemar. Dessutom finns fristående löparklubbar som Running Sweden och My Running Club och mängder med lokala löparklubbar över hela landet.

Pris? Ett medlemskap på SATS kostar 400-700 kronor i månaden. Medlemskap i löparklubb varierar, prisexempel från IF Linnéa löpning på Södermalm i Stockholm är 310 kronor per termin.

 

3. TRX

Vad? Funktionell kroppstyngdsträning där du tränar med hjälp av ett band, TRX-bandet. Uppfanns av amerikanska militären och övningarna ger styrka, balans, flexibilitet och stabilitet.

Var? Många gym har TRX-band, och du kan även köpa ditt eget på specialiserade fitnessbutiker. Gruppträningar finns på många anläggningar, exempelvis: Balance gym i Stockholm, Kettlebell Center i Göteborg och Träningsvärket i Malmö.

Pris? Prisexempel: Balance City 995 kronor i månaden. Ett eget band kostar cirka 1 800 kronor att köpa.

 

4. ViPR

Vad? ViPR är ett ett slags gummirör som finns i olika vikter från 4 till 20 kilo. Det är ett multifunktionellt verktyg som kan användas som skivstång, hantel, balansboll, kettlebell och balansplatta, bland annat. Genom att vrida, lyfta och flytta din ViPR tränar du styrka, rörlighet, balans och flexibilitet.

Var? ViPR-pass ges på kedjor som Sportlife, SATS, Medley och på enskilda gym landet över.

Pris? Prisexempel Sportlife cirka 600 kronor i månaden eller 150 kronor för en gång.

 

5. YOGALATES

Vad? En fusion av pilates och yoga. Kombi- nerar yogans styrketräning, balans och smidighet med pilatesträningens precision, koncentration och coreträning.

Var ? På SATS, som hemmaträning på DVD med Annette Lefterow och på Träna Nära som har kurser i Uppland.

Pris? Prisexempel: 400 kronor för fem gånger på Träna Nära.

 

6. TTT

Vad? En cykelklass baserad på Tour de Frances utmanande etapper. Förkortningen står för Team Time Trial, i svenska termer kallas det lagtempo. Deltagarna delas in i olika lag som tävlar mot varandra och alla i laget turas om att dra och hjälpa laget att vinna.

Var? Finns ännu bara på SATS.

Pris? Ett medlemskap på SATS kostar 400-700 kronor i månaden.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!