Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 10 apr 2013 15:13

Är du pensionär? Undvik deppfällorna

ÄNTLIGEN! Efter pensionen har du möjlighet att göra alla de saker du skjutit på framtiden under åren som yrkesarbetande.  Foto: Thinkstock

ÄNTLIGEN! Efter pensionen har du möjlighet att göra alla de saker du skjutit på framtiden under åren som yrkesarbetande. Foto: Thinkstock

Foto: Jeremy Maude

Pensionärslivet är en underbar och efterlängtad tillvaro för somliga, för andra kan det upplevas som att något gått förlorat.

Manövrera framgångsrikt förbi deppfällorna för ett friskare och gladare liv som pensionär.

FÄLLA 1

Sämre ekonomi

Spara till en buffert och testa att leva som pensionär några månader för att se hur det är så att du får lättare att förbereda dig. Kanske kan du jobba något år extra och trappa ned stegvis på arbetet i stället för att bara sluta tvärt så att inte förändringen blir för abrupt.

FÄLLA 2

Inget att göra

De allra flesta av oss föredrar nog att ha meningsfulla saker att göra på dagarna framför att bara gå runt och slå dank. Skaffa en hobby och gör alla de saker som du väntat med och skjutit på framtiden under åren som yrkesarbetande. Har du svårt att hitta inspiration? Sök på nätet, det finns många pensionärsföreningar och grupper som söker medlemmar. Du kan också göra en insats som volontär på någon av alla ideella organisationer.

FÄLLA 3

Fysiska problem

Ät rätt och håll i gång fysiskt, gärna med rörelse- och balansträning som brukar vara extra viktigt när man kommer upp i åren. Regelbunden aktivitet och goda matvanor håller borta negativa tankar och känslor och förebygger dessutom skador och sjukdomar.

FÄLLA 4

Färre kontakter

Saknar du kollegorna och vardagsumgänget på jobbet? Det är viktigt att känna gemenskap med andra. Det har visat sig att sociala aktiviteter gör att kroppen fungerar bättre. Bestäm med kompisarna att ni ses minst en gång i veckan och går en promenad, har spelkväll eller lagar mat tillsammans. Det viktiga är att ni bokar in en specifik tid som du sedan kan se fram emot.

FÄLLA 5

Brist på struktur

Bara för att du slutat jobba betyder inte det att du ska gå omkring i morgonrock hela dagen. Gör ett veckoschema och planera in någon aktivitet varje dag. Det kan vara småsaker som att storhandla, gå till frisören eller fika med en kompis. Har du möjlighet att skaffa hund är det ett bra sätt att tvingas strukturera upp dagarna.

FÄLLA 6

Svårt att sova

Det är vanligt bland äldre att drabbas av sömnproblem. Sjukdomar, biverkningar från läkemedel och en minskad produktion av sömnhormonet melatonin kan bidra till den här utvecklingen. För att komma tillrätta med problemet brukar man börja med att försöka förstå orsaken till sömnbristen. Fundera över om du är stressad över något eller om du äter något nytt läkemedel och gör sedan små förändringar i dina vanor.

 

Av Moa Långberg