Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 5 mar 2014 16:00

Är du alltid trött? Här är sex tips som hjälper

Brist på D-vitamin och järn är två orsaker till varför vi kan bli trötta.

Brist på D-vitamin och järn är två orsaker till varför vi kan bli trötta.

Trött, tröttare, tröttast. Hur vet man att den där orkeslösheten man känner i perioder inte är någon sjukdom utan just vanlig trötthet?

Min hälsas guide reder ut begreppen och berättar vad du kan göra själv för att piggna till.

Trötthet drar ner livskvaliteten. Man blir grinig, tappar koncentrationen och orkar inte med allt man vill eller borde göra. Men även om din trötthet orsakas av sjukdom finns det enkla botemedel.

Christina Ledin är specialist i allmänmedicin och till henne kommer många patienter för att de är just trötta.

Trött hela tiden? Det kan bero på livsstil

– Trötthet är jättevanligt. I allmänhet hittar jag inget allvarligt fel, men det brukar vara en bra ingång för att få i gång ett samtal om patientens levnadsvanor.

Sömnbrist är den vanligaste orsaken till trötthet, enligt Christina Ledin.

– Många ger sig helt enkelt inte tid till att sova. De har så många åtaganden både privat och yrkesmässigt att tillvaron inte går ihop.

Brist på fysisk aktivitet och dålig kondition är andra orsaker till trötthet som Christina Ledin stöter på.

– Och alkohol, säger hon. Jag tycker att man ska se över sitt alkoholintag om man är trött ofta. Halvera dina dryckesvanor och se vad som händer.

När ska jag söka hjälp för trötthet?

– När det du gör på egen hand inte fungerar eller om tröttheten kommer väldigt plötsligt. Extra uppmärksam ska du vara om tröttheten kombineras med oförklarlig viktnedgång, blod i avföringen, snabb påkommen andfåddhet eller långvarig hosta, särskilt om du är rökare. Det behöver inte vara något allvarligt, men sök ändå.

Hur gör du för att hålla dig pigg?

– Jag är noga med att röra på mig. Jag cyklar till jobbet i ur och skur. Dessutom går jag på Friskis & Svettis ett par gånger i veckan. Jag märker att jag orkar mer och blir mindre stressad när jag är i form. Jag försöker också vara noga med sömnen, men det är jag lite sämre på än träningen. Och så håller jag koll på hur mycket alkohol jag dricker. En annan viktig faktor är att ha roligt och ha saker att se fram emot.

 

Skribent: Lotta Byqvist