Hur ofta ska man egentligen fylla på med vätska under passet?
Hur ofta ska man egentligen fylla på med vätska under passet?

Är det matens fel att du får håll vid träning?

Hur många kalorier förbränner man?

Varför får man håll?

Ta reda på sanningen – näringsfysiologen Kristina Andersson svarar på vanliga påståenden om kost och träning.

1. Att äta för tätt inpå träningspasset leder till håll?

- Sant, väldigt många får håll om de äter eller dricker nära inpå löppasset. Man kan få håll även om man inte har ätit.

 

2. Det är bra att äta mer kolhydrater om man ökar sin träningsdos?

- Det beror helt på vad man tränar och hur mycket kolhydrater man äter i dag. De flesta får i sig ­tillräckligt med kolhydrater, om de inte följer en strikt lågkolhydratdiet vill säga, och behöver då inte öka på kolhydraterna specifikt.

 

3. Det är viktigt att fylla på med ­vätska kontinuerligt under tränings­passet?

- Det beror på hur länge man tränar och hur varmt det är. Viktigare är att se till att vara rejält ­uppvätskad, alltså ha en bra vätskebalans före ­passet, samt att fylla på efteråt.

 

4. Att dra ner på kaloriintaget rejält och träna hårt är ett framgångsrikt ­recept för viktminskning?

- Sant och falskt. För mycket åt båda håll samtidigt blir tvärtom ofta ett misslyckat recept. Du kan tröttna och lättare blir sjuk och skadad.

 

5. Det går att äta hur mycket som helst ­direkt efter löprundan, eftersom de kalorierna ändå förbränns?

- Falskt. Kalorierna du stoppar i dig efter ett ­träningspass räknas precis lika mycket som de du äter andra tider på dygnet. Där­emot ­påverkas ­blodsocker och blodfetter inte lika mycket. Ska du någon gång äta onyttigt så gör det efter träning, då ­onyttig mat inte gör lika stor skada.