Louise Ungerth på konsumentföreningen Stockhom är glad över att kosmetikaföretagen nu måste sluta ljuga om sina produkters effekt.
Louise Ungerth på konsumentföreningen Stockhom är glad över att kosmetikaföretagen nu måste sluta ljuga om sina produkters effekt. Foto: Sven Lindwall

Antirynkkräm fungerar inte

Du kan sluta smörja - antirynkkrämen funkar inte. 

Åtminstone inte som det påstås i reklamen. 

Kosmetikajätten L'Oréal fälls nu av marknadsdomstolen - de har inte lyckats bevisa att antirynkkrämernas effekt. 

- Jag är jätteglad över beslutet. Varför ska just kosmetikaföretag få luras? säger Louise Ungerth på konsumentföreningen Stockhom.

FAKTA

Krämforskarens bästa tips


• Använd kräm som stärker hudens barriärfunktion och skyddar på djupet. Riktigt feta och oljiga krämer kan kännas bra men kan göra huden torrare på sikt.
• Krämer med vitaminer kan öka hudens skydd mot stress.
• Läs det finstilta på innehållsdeklarationen. Många ämnen kan ge allergi, exempelvis konserveringsmedel, nickel, krom och doftämnen.
• En dyr kräm behöver inte vara bättre än en billig, det har studier visat.
• Pumpflaskor och tuber är i regel mer hygieniska än en krämburk där du stoppar fingrarna varje dag. Därför kan produkter på burk behöva mer konserveringsmedel.
• Håll koll på bästföredatum. Härsken hudkräm kan irritera din hud.

Källa: Marie Lodén, krämforskare

Nu måste kosmetikabranschen skärpa till sin marknadsföring och sluta med överdrivna påståenden om sina produkters effekter. Det tror Louise Ungerth blir resultatet av en ny dom från marknadsdomstolen. 

 - Domen blir prejudicerande och det är jättebra. Nu ger vi kosmetikaföretagen några månader på sig att ändra sin marknadsföring, annars får vi väl anmäla dom igen, säger Louise Ungerth.

Bevis för att krämer fungerar saknas

 Kosmetikajätten Lóreal fälldes i går för vilseledande marknadsföring. Det var Konsumentverket som drog L’Oréal inför marknadsdomstolen förra sommaren, efter en anmälan från Konsumentföreningen Stockholm. 

 - Företagen svänger sig med vetenskapliga termer i reklamen som är svåra för konsumenten att förstå. Och det är ännu svårare för konsumenten att kunna bedöma vilken effekt krämerna har, säger Louise Ungerth.

 I en av de fällda annonserna hävdar företaget att krämen Lancôme High Resolution slätar ut 70 procent av rynkorna i ansiktet. I en annan annons, för Vichy Liftactiv Pro, att krämen är "källan till frisk hud" och gör att rynkorna minskar med 43 procent - eller försvinner helt. Men företaget har inte lyckats bevisa att deras krämer har denna effekt. Därför fälls de nu för vilseledande marknadsföring. 

L’Oréal riskerar böter

 Företaget förbjuds att använda påståenden som ”reparerar rynkor”, ”reducerar rynkor med laserns hastighet”, ” rynkor i ansiktet reduceras med 43%”. Det får heller inte heller använda manipulerade bilder i reklamen.

 - Det är bra, för modellerna i reklamen är ofta onaturligt rynkfria, säger Louise Ungerth. 

 Företaget får heller inte dra långtgående slutsatser av effekter av in vitro-tester, det vill säga studier i på enstaka celler eller mänsklig hud från operationer.

 - Att ett ämne har en effekt i ett provrör betyder ju inte att det fungerar på samma sätt i en kräm man har i ansiktet, säger Louise Ungerth.

 Om L’Oréal bryter mot förbuden riskerar de böter på en miljon kronor. 

 Expressen har förgäves sökt representater för L’Oréal för en kommentar.