Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Anna Bäsén

Publicerad 11 jul 2018 19:26

Vi har läkarbrist i Sverige – låt dem som finns vårda

1/2

”Att Johan Månflods Facebookinlägg blivit viralt är inte konstigt. Alla förstår att det viktigaste läkare gör är att träffa patienter”, skriver Expressens Anna Bäsén.

”Att Johan Månflods Facebookinlägg blivit viralt är inte konstigt. Alla förstår att det viktigaste läkare gör är att träffa patienter”, skriver Expressens Anna Bäsén.

2/2

Foto: Facebook

Svenska allmänläkare träffar patienter mindre än halva arbetstiden. 

Det är förstås rent vansinne. Och fullkomligt onödigt. Andra länder har visat att det går att göra annorlunda. 

Vi har läkarbrist i Sverige. De läkare som finns måste få tid att göra det de är utbildade för – utreda och behandla sjuka människor. 

Byråkratin i vården är omfattande – och har ökat. Det finns en hel del studier av hur mycket tid läkare tvingas lägga på administration. De flesta studier visar att läkare arbetar direkt med sina patienter halva sin arbetstid. Eller ännu mindre. 

Det är förstås slöseri med dyrbar läkartid. Ingen har väl missat att det är brist på allmänläkare på många håll. Vårdcentraler tvingas driva stora delar av verksamheten med stafettläkare. Och stafettläkeriet är dåligt både för patientsäkerheten och för vårdpersonalens arbetsmiljö.    

Vi satsar mycket pengar på läkare. En läkares högskoleutbildning kostar 1,25 miljoner kronor. Samhällets hela utbildningskostnad för en läkare är 3,25 miljoner, enligt en rapport från Saco. Att byråkratisera läkarjobbet är att kasta pengarna i sjön.    

Antalet kompletteringar försäkringskassan begär in har ökat med 60 procent. Enligt kassan beror det på att fler blivit sjuka, och att vi är sjuka längre tid. Andelen krav på kompletteringar har bara ökat litegrann procentuellt sett, 7,2 år 2012 och 9,7 år 2017. Men allmänläkarnas arbetsbörda med intyg har ju ändå ökat dramatiskt.   

Johan Månflod vill göra det som han är utbildad för – träffa sina patienter, utreda och behandla sjukdomar. Att Johan Månflods Facebookinlägg blivit viralt är inte konstigt. Alla förstår att det viktigaste läkare gör är att träffa patienter. Nästan alla känner också någon som varit sjuk och som tvingats fajtas med Försäkringskassan.  


LÄS MER:
Läkaren Johans kritik mot Försäkringskassan hyllas

Läkaren Johan Månflod har länge känt frustration över att behöva lägga tid på att skriva sjukintyg – i stället för att hjälpa patienter.

Foto: Facebook

Expressen har tidigare granskat Försäkringskassans egna läkare, som kallas försäkringsmedicinska rådgivare. De tas in i ungefär fem procent av fallen, och träffar aldrig patienten själva. Relativt ofta har Försäkringskassans läkare helt annan uppfattning än patientens egen läkare, exempelvis att patienten är arbetsför och inte berättigad till sjukpenning eller annat ekonomiskt stöd. Kassans handläggare går nästan alltid på försäkringsläkarens linje.

Problemet är mångfacetterat. Det blir inte sällan en kulturkrock mellan läkaren och kassan. Vanliga läkare är ju främst inte utbildade att bedöma arbetsförmåga. Och det gör att de ibland heller inte skriver så bra intyg.  

Men byråkratin behöver inte vara så tidskrävande. En studie som jämfört Sverige och Storbritannien visar att svenska läkare lägger dubbelt så mycket tid på administration som de engelska läkarna

Det går att röja upp i vårdbyråkratin. Man kan exempelvis anställa annan personal, som fler läkarsekreterare, för att avlasta läkarna. Om läkare ska bedöma arbetsförmåga och skriva intyg måste de få utbildning för hur man gör det och tid att skriva intyg. Jag är också helt övertygad om att Försäkringskassan kan skala ner och förenkla pappersexercisen.