ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Anna Bäsén: 5:2-feber i riksdagen och nya näringsråd

Publicerad 16 okt 2013 23.34
Hälsoliv>Anna Bäsén

Hårdbanta två dagar i veckan och svulla loss i fem. Sverige har total 5:2-feber. Kanske har du som jag märkt att annars godmodiga och stabila vänner och kolleger plötsligt blir våldsamt hungersura och hängiga, alternativt är hysteriskt svältspeedade?

Det har gått så långt att tidningen Vårdfokus i senaste numret ställde frågan "Får du banta för chefen?" Och jodå, det får man, kom tidningen fram till. Men om arbetstagaren blir totalt urspårad och inte sköter jobbet får chefen kalla till samtal och eventuellt koppla in företagshälsovården...

Nya trenddieten har också spridit sig till maktens rum. Enligt folkpartisten och riksdagsledamoten Barbro Westerholm bantar många politiker med siffermetoden. "Just nu präglas riksdagsarbetet av 5:2-dieten, det vill säga våra ledamöter och övriga medarbetare går omkring och är griniga med tomma magar två dagar i veckan." säger hon enligt tidningen Dagens Medicin.

Vi får väl se framöver hur kloka politiska beslut som tas på knorrande mage...

Mentala ljusår bort från trenddieten 5:2 meddelar livsmedelsverket att man i dag officiellt antar de nya nordiska näringsrekommendationerna i Sverige. Och de rekommendationerna handlar inte om fastedagar eller att räkna antalet kalorier i ett ägg. Istället vill man lyfta helheten - hälsosamma kostmönster och att äta sunt hela livet för att förebygga både övervikt och sjukdomar som typ 2 diabetes och hjärtkärlsjukdomar.

Innehållet i de nya nordiska näringsrekommendationerna är knappast chockartat för någon. Vi rekommenderas att äta mer grönsaker, baljväxter, frukt och bär, fisk, skaldjur och nötter och frön. Vitt mjöl ska bytas ut mot fullkorn, smör mot vegetabiliska oljor och feta mejeriprodukter mot magra. Vi råds att minska på charkprodukter, rött kött, salt, alkohol och sötade livsmedel som läsk och godis. Det är väldigt likt tidigare råd. De enda som riktigt orka ilskna till och gå till smöret och baconets försvar är väl de mest hängivna anhängarna av rikets andra stora trenddiet, kött- och fettkosten LCHF.

Lite mer rätt i tiden är möjligen att de nya rekommendationerna trycker mer på vilken slags fett och kolhydrater vi ska välja än själva mängden. Man vidgar också gränserna för det rekommenderade totala fett- och kolhydratintaget. Nu ska 25-40 procent av energiintaget komma från fett mot tidigare 25-35 procent och 45-60 procent från kolhydrater mot tidigare 50-60 procent. Lite större utrymme för variation, alltså


Nytt är också att
vi rekommenderas att äta mer D-vitamin än tidigare. De senaste årens forskning om alla positiva hälsoeffekter av D-vitamin har slagit igenom. I solfattiga Sverige, där det är ganska vanligt med brist på D-vitamin under den mörka delen av året, behöver vi rejält genom kosten. Det rekommenderade intaget av D-vitamin genom maten har höjts från 7,5 till 10 mikrogram per dag för vuxna och barn över 2 år. För äldre över 75 år har rekommendationen höjts från 10 till 20 mikrogram per dag. D-vitamin finns det gott av i fet fisk, men även i berikade mejeriprodukter, ägg och kött.

De nya näringsrekommendationerna ger dock inte besked om vilken som är den bästa bantningsmetoden. Och det är ju något som tycks uppta en stor del av befolkningens tankar just nu. Generaldirektör Stig Orustfjord på livsmedelsverket lovar dock att myndigheten ska ta fram råd hur överviktiga ska kunna gå ner i vikt på ett säkert sätt.

Det är ingen vildsint gissning att myndighetens kommande bantningsråd lär leda till en hetare debatt.