Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Anna Bäsén

Publicerad 28 aug 2013 07:39

Anna Bäsén: 5:2 bra - men inte för alla

Alla pratar om 5:2. Halvfastan toppar boklistorna, medierna rapporterar och det snackas kalorier, recept och fastedagar runt fikaborden.

På ett sätt är det en tillbakagång till den gamla kalorimetoden. För kalorierna räknas! Får du i dig mindre kalorier än du gör av med så tappar du kilon. Så enkelt, och så svårt. Det nya är att välja ut två kalorisnåla dagar i veckan. Många tycker det är lättare att följa. Att konsekvent dagligen skära ned på kalorierna och avstå från favoriträtter och godsaker är tufft.

Till skillnad från knäppare trenddieter finns det en del forskning som visar goda effekter på både vikt och hälsa. Det förbättrar insulinkänsligheten, får ner blodsocker, blodtryck och blodfetter och minskar risken för cancer, typ 2- diabetes, hjärtkärlsjukdomar och minnesproblem. Men många av fastestudierna hittills är gjorda på djur, som möss och andra gnagare. Vi behöver långsiktiga och stora studier av hur människor mår.

5:2 är heller inte för alla. Om du redan är smal, tränar mycket, har ett fysiskt tungt jobb, är gravid eller ammar är det inte lämpligt, säger diabetesprofessor Kerstin Brismar. Barn, unga och personer med svåra kroniska sjukdomar, som exempelvis KOL, ska heller inte halvfasta.

 

Claes Norring, psykolog och forskningsledare vid Stockholms centrum för ätstörningar vill varna för att all slags bantning kan starta en ätstörning. Särskilt utsatta för risken att drabbas är unga kvinnor, både biologiskt och utifrån samhällets normer. "Jag tycker att tjejer och unga kvinnor inte ska banta överhuvud taget, om de inte väldigt överviktiga, säger han".

Så se upp för att dras med i hajpen, kolla först om 5:2 verkligen passar just dig!

Relaterat