Foto: Olle Sporrong

Anna Bäsén: "Lite lagom med alkoholen"

Lite rödvin då och då tycks kunna minska risken för Alzheimers sjukdom.
Tidigare  har flera befolkningsstudier visat att måttlig konsumtion av rött vin  har samband med minskad risk för demens och Alzheimers sjukdom.

Därför har forskare intresserat sig för vilka ämnen i rött vin som skulle kunna vara hälsosamma. Resveratrol är en av de hetaste kandidaterna. Det är en antioxidant som bildas av växter. Ämnet hjälper växten att försvara sig mot sjukdomar, exempelvis bakterie- och svampinfektioner. Den finns exempelvis i blåbär, jordnötter, tranbär och lingon, men även i druvor och allra mest i druvornas skal. Därför finns det mycket resveratrol i rött vin.
Vid Alzheimers sjukdom försämras minnes- och tankeförmågan beroende på att nervceller i hjärnan fungerar sämre och slutligen dör. Förhoppningen är att ämnen som resveratrol kan hjälpa till att skydda nervcellerna.
 

Resveratrol är så pass hajpat att druv- och rödvinsextrakt säljs som mirakelpiller i hälsokostaffärer och på internet. Det påstås bland annat förbättra hjärt-kärlhälsan, förlänga livet samt göra huden slätare och minska rynkor. Det är ingen överdrift att säga att marknadsföringen vilar på minst sagt skakig vetenskaplig grund och en duktig dos girighet.
Få läkare tycker att den kunskap vi har i dag är tillräcklig som argument för att man ska rekommendera befolkningen ökad rödvinskonsumtion för att minska risken för alzheimer. Rödvin, och annan alkohol också för den delen, kan göra skada och även orsaka demenssjukdom. Alkohol i stora mängder är nervtoxiskt och en hög alkoholkonsumtion under längre tid kan leda till alkoholdemens.
Ett litet glas rödvin varje kväll är knappast patentlösningen på alzheimergåtan. Även om forskningen gått framåt så är orsakerna till sjukdomen inte helt klarlagda. Både arv och miljö spelar roll. Många olika faktorer påverkar.
 

Och visst spelar livsstilen roll. Att vara aktiv - röra på sig, umgås med andra och hålla hjärnan i gång - är bra. Liksom att inte röka, inte äta för mycket mättade fetter, äta fisk ofta, välja omättade oljor och äta mycket frukt och grönt. Och sen att ta det lite lagom med alkoholen. Små mängder rödvin tycks kunna minska risken medan stora mängder ökar den.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!