ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Anna, 45, gick ner 32 kilo med fet mat

Anna Hallén, 45. DÅ. Trött och seg. NU. Har normal vikt och full av energi.

Anna Hallén, 45. DÅ. Trött och seg. NU. Har normal vikt och full av energi.

1/1

Foto: Stefan Lindblom/PRIVAT

Anna, 45, gick ner 32 kilo med fet mat

Anna Hallén, 45, bantade ständigt med fettsnåla dieter och pulver men blev bara tjockare. Inte förrän hon började äta LCHF med mer fett och mindre kolhydrater gick hon ner i vikt.
Som tonåring var Anna Hallén normalviktig, men när hon gick upp fem kilo kände hon sig tjock och började banta på ett sätt som skulle vara hälsosamt: en fett- och kalorisnål kost. Anna gick ner tio kilo på sex veckor och var jättenöjd. Men då visste hon inte att det här var början på vägen till att bli riktigt tjock.
– Jag trodde att man skulle jaga fett och räkna kalorier, det var ju det som gällde då, enligt den kunskap som fanns, säger Anna.

Gick upp igen

De tio kilona gick Anna snabbt upp igen när hon började äta sin vanliga kost. Då blev det en ny bantningsomgång med minimalt med fett och kalorier. Efter ett antal bantningar bet inte längre dieten på extrakilona. Anna började med pulverdieter i stället och förlorade kilon.
– Men jag gick alltid upp igen när jag började äta, trots att jag åt väldigt lite, mest frukt och bröd. Till sist hjälpte inget och jag vägde 111 kilo.

Gick på fel dieter

Anna bestämde sig för att stenhårt köra kalori- och fettsnålt, hon trodde att hon kanske hade för dålig karaktär och fuskade för mycket.
– På tio månader gick jag ner ett kilo. Jag var trött på eftermiddagarna och somnade framför tv:n på kvällarna. Men jag insåg att jag inte var karaktärslös för jag hade inte fuskat.
Dessutom tränade Anna mycket under alla år eftersom hon jobbade som aerobicsinstruktör, så hon var ingen soffpotatis.
Hon började fundera på om det var fel på dieterna som hon testat och hittade i samma veva en bok om Montignac-metoden. Den innebär att du undviker snabba kolhydrater som vitt bröd, pasta, ris, potatis och socker, inte äter protein eller fett med kolhydrater och undviker frukt till maten.
– Helt plötsligt gick jag ner massa kilon, mådde toppen och var alltid mätt.

Sötsuget dämpades

Det bästa var att hennes ständiga sötsug dämpades för att blodsockret blev stabilare. Anna ser sig själv som sockerberoende med ett starkt sug efter sött och snabba kolhydrater.
– Redan som liten var jag väldigt förtjust i kanelbullar och saft. Jag kunde äta ett helt fat med kakor. Jag är fortfarande lika svag för sött men nu triggar jag inte i gång mitt beroende, säger Anna.

"Ska inte vara extrem diet"

I början åt hon långsamma kolhydrater i form av fullkornsprodukter. Men det minskade hon och sedan 2005 äter Anna LCHF-kost (Low Carb High Fat), en kost baserad på protein, fett och kolhydrater från grönsaker. I dag väger hon runt 79 kilo till sina 176 centimetrar, de senaste fem åren har vikten legat stabilt.
Nu har hon skrivit matboken ”LCHF- husmanskost” (Bonnier Fakta), med enkla recept för barnfamiljer, men som alla kan äta.
– Jag vill inte göra det för svårt, det ska inte vara en extrem diet. Man ska också tänka på att vi är olika, en del tål mer kolhydrater, det finns ingen optimal tallriksmodell för alla. När du har den vikt du önskar, vaknar pigg på morgonen och har en fungerande mage – då vet du att du äter det som passar dig, säger Anna Hallén.   

Det här är LCHF

LCHF står för Low Carb High Fat, på svenska ungefär lite kolhydrater mycket fett. Kosten innebär att du huvudsakligen äter protein från kött, fisk, fågel och ägg och fett från köttet, oljor, mejeriprodukter och nötter. Du äter också kolhydrater, främst från grönsaker, gärna bara de som växt ovan jord.