ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Ändra din livsstil och lev nio år längre

Publicerad 30 dec 2011 09.17
FÖRLÄNG LIVET. Sluta röka - och börja motionera. Att fimpa är den enskilt största åtgärden för att få ett längre liv.

FÖRLÄNG LIVET. Sluta röka - och börja motionera. Att fimpa är den enskilt största åtgärden för att få ett längre liv.

Foto: Thinkstock

Öka dina chanser till ett längre liv.
Det kanske låter för simpelt för att vara sant, men forskning visar att rätt mat, motion och att inte röka förlänger ditt liv med många år.
Och det är inte för sent att byta vanor.
- En bra livsstil kan ge ett nio, tio år längre liv - lågt räknat, säger Tommy Cederholm, överläkare och professor i klinisk nutrition vid Uppsala universitet.

ÄNDRADE SITT LIV. Catherine Sallmander Prien bestämde sig för att leva längre och började motionera.

Foto: Foto: Sven Lindwall

Att inte röka, att röra på sig regelbundet och att äta nyttig mat är de mest avgörande faktorerna för att förlänga livet, enligt Tommy Cederholm.
- Det beror på när du börjar, men om vi skulle följa en grupp i medelåldern och framåt så skulle en bra livsstil innebära 10 - 15 år längre liv, säger han.
Det gäller för den genomsnittliga befolkningen och är väldigt individuellt. För vissa personer kan livsstilen ge fem år och andra 15 år extra.

Byt rökning mot träning

Rökningen är den enskilda faktor som påverkar livslängden mest. Sedan kommer träning och kost.
- För den som byter rökningen mot träningen rakt av kan det handla om ett 10-20 år längre liv.
Träningen stärker andningsfunktionen och hjärtat och med det blodcirkulationen. Det förbättrar kroppens läkningsförmåga, ämnesomsättning och gör att vi hanterar näringsämnen bättre.

Gick ner 14 kilo

Catherine Sallmander Prien, 47, marknadskoordinator, Stockholm bestämde sig för att leva längre.
- För nästan exakt två år sedan var vi i väg till Alperna på semester och jag kände mig verkligen fet.
- Det var en massa snack om att man borde röra på sig mer, men efter den semestern kom jag verkligen i gång! Catherine började träna och gick ner ungefär 14 kilo.
- Jag upptäckte hur kul det var att springa och röra på mig, och med det upptäckte jag att jag blev mindre stressad, och orkade mer. Jag sov mycket bättre, och orkade mycket mer - både på fritiden och på jobbet.