Fivefingers, Spyridon, herr, 1 480 kronor.
1 av 15: Fivefingers, Spyridon, herr, 1 480 kronor. Foto: Christian Örnberg
Fivefingers Bikila med snörning, herr, 1 360 kronor.
2 av 15: Fivefingers Bikila med snörning, herr, 1 360 kronor. Foto: Christian Örnberg
Fivefingers Bikila med snörning, dam, 1 360 kronor.
3 av 15: Fivefingers Bikila med snörning, dam, 1 360 kronor. Foto: Christian Örnberg
Fivefingers, Speed, dam, 1 190 kronor.
4 av 15: Fivefingers, Speed, dam, 1 190 kronor. Foto: Christian Örnberg
New Balance, Minimus Trailer, herr, 1 200 kronor.
5 av 15: New Balance, Minimus Trailer, herr, 1 200 kronor. Foto: Christian Örnberg
Saucony, Hattori, dam, 900 kronor.
6 av 15: Saucony, Hattori, dam, 900 kronor. Foto: Christian Örnberg
Saucony, Hattori, herr, 900 kronor.
7 av 15: Saucony, Hattori, herr, 900 kronor. Foto: Christian Örnberg
Saucony, Hattori, dam, 900 kronor.
8 av 15: Saucony, Hattori, dam, 900 kronor. Foto: Christian Örnberg
Fivefingers, Seeya, herr, 1 390 kronor.
9 av 15: Fivefingers, Seeya, herr, 1 390 kronor. Foto: Christian Örnberg
Fivefingers, Seeya, dam, 1 390 kronor.
10 av 15: Fivefingers, Seeya, dam, 1 390 kronor. Foto: Christian Örnberg
New Balance, Minimus Road, dam, 1 200 kronor.
11 av 15: New Balance, Minimus Road, dam, 1 200 kronor. Foto: Christian Örnberg
New Balance, Minimus Road, herr, 1 200 kronor.
12 av 15: New Balance, Minimus Road, herr, 1 200 kronor. Foto: Christian Örnberg
Fivefingers, Spyridon, dam, 1 480 kronor.
13 av 15: Fivefingers, Spyridon, dam, 1 480 kronor. Foto: Christian Örnberg
Fivefingers, Speed, herr, 1 190 kronor.
14 av 15: Fivefingers, Speed, herr, 1 190 kronor. Foto: Christian Örnberg
Barfotafans. Emma Jansson och Martin Enholm är själva gamla elitidrottare. Här visar de barfotaskorna som snabbt blivit populära.
15 av 15: Barfotafans. Emma Jansson och Martin Enholm är själva gamla elitidrottare. Här visar de barfotaskorna som snabbt blivit populära. Foto: Christian Örnberg

Älskade och störtfula - vågar du barfotaskor?

En del tycker de ser urfåniga ut.

Men entusiasterna hyllar dem med hetta.

Få koll på de nya trendiga barfotaskorna.

Barfotaskon utvecklades från början som en sko att ha i kanoter och båtar. Med sin följsamma tunna gummisula och frilagda tår för bättre grepp är den idealisk att använda vid olika former av vattensporter för att minimera halkrisk på blöta ytor.

Men skon blev snabbt populär även utanför vattenrelaterade miljöer.

- Det var någon som testade att springa i skon, och så blev det en fluga. Och sedan blev det mer än så, det har till och med skrivits böcker om skorna, säger Marin Enholm på Runnersstore i Stockholm.

Ett problem är nämligen att skon skapat många hängivna entusiaster, som helst bara vill använda barfotaskon. Rätt använda är barfotaskorna ett bra träningsredskap. Men de får inte ersätta dina ordinarie träningsskor.

- Det är inte bra, barfotaskorna ska vara ett komplement, säger Marin Enholm.

Elitlöpare har länge använt barfota-löpning som en teknik för att få bättre löpsteg och för att träna upp fotens muskulatur. Att springa barfota eller i barfotaskor är inte dåligt i sig, så länge det görs med måtta och på rätt sätt.

- De ska ses som ett träningsredskap, som ett komplement till den vanliga löpträningen med löpskor, säger Emma Jansson som också arbetar på Runnersstore.

Jan Forsman är ortopedtekniker, och har redan sett en del skador som kommit av överanvändning av bar-fotaskorna.

- De gör att man roterar mer med foten vilket påverkar rörelserna i underbenet och kan orsaka sprickor och stressfrakturer. Man använder också framfoten som stötdämpare i barfotaskor, trots att det är hälen som egentligen är byggd för det, säger han.

Skorna har funnits så pass kort tid att man bara hunnit se början av problemen, tror Jan Forsman. Det kan tyckas märkligt att våra fötter skulle ta skada av barfotalöpning, borde inte det vara det mest naturliga? Många av världens bästa löpare kommer ju från länder där man springer barfota.

- Men vi har inte samma klimat och är därför inte vana vid det. Och även löpare som vuxit upp med att vara barfota använder skor i elittävlingar. Löparskorna är ju gjorda för att underlätta och förbättra löpningen, säger Martin Enholm.

För den som vill träna sina fötter rekommenderar Jan Forsman hellre att man springer helt barfota på mjuk terräng, som gräs.

Bra att tänka på

- Korta ner steget för att minska belastningen. De tunna sulorna ger ingen stötdämpning.

- Tänk på att lägga fokus på framfoten så att du inte slår i hälen så hårt att du spräcker fettkudden.

- Spring inte på hårt underlag som asfalt, utan i mjukare terräng.

- Använd skon som ett komplement - grundträningen ska göras i dina vanliga löparskor med stötdämpning och stabilisering.

- Om du redan har problem med fötterna, till exempel fötter roterade inåt eller väldigt uttrampad fot, bör du undvika barfotaskor eftersom de har sämre stabilitet och stötdämpning.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!