Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 10 maj 2012 16:28

Almenäs:"Jag har ingen taktkänsla alls"

"Let's Dance"-aktuella Jessica Almenäs har ett långsiktigt mål: att kunna springa en hel maraton.

"Let's Dance"-aktuella Jessica Almenäs har ett långsiktigt mål: att kunna springa en hel maraton.

Foto: Foto: Eric Josjö/Tv4.

Gymkort, barn och hem. Allt i två länder. Trots att "Let's Dance"-aktuella Jessica Almenäs liv är splittrat och hektiskt har hon mer energi än någonsin.

Hemligheten är träning.

Varje säsong av "Biggest Loser" får programledaren Jessica Almenäs, 36, ny motivation och inspiration till att träna och äta sunt. Men högaktuella "Let's Dance" motiverar henne snarare till att träna i allmänhet än till att dansa.

Jessica kan nämligen inte dansa överhuvud taget.

- Jag har ingen som helst taktkänsla. Varje säsong ska David Hellenius och jag ta något steg, men det går inte. Till och med Tony Irving har gett upp och säger att det inte funkar.

Sjunde säsongen av "Let's Dance" har dragit i gång och Jessica fortsätter att åka fram och tillbaka mellan sina hem i Norge och Sverige, vecka efter vecka. Det fungerar - för att det måste fungera.

Softar på soffan

Men optimalt är det inte med jobbet i ena landet, kärleken i det andra och ett barn i varje land. Jessica lever ett minst sagt hektiskt liv med ständig stress och känner sig aldrig tillräcklig någonstans. Är det inte jobbet eller hennes sambo som blir irriterad, är det sönerna, Jack, 6 och Dylan, 2 som tycker att mamma inte är där.

Ledighet är inget som riktigt existerar, men när Jessica är i Norge försöker hon ha hyfsat lediga dagar och strunta i att svara i telefon.

- Jag blir helt slut i huvudet, så söndagar är soffläge, annars pallar jag inte, säger hon.

Dubbla gymkort

På något sätt har hon ändå fått livet att fungera. Ungefär halva veckorna är hon i Norge och halva i Sverige och hon har dubbel uppsättning av allt för att slippa släpa enorma resväskor varje vecka. Hon har till och med dubbla gymkort, ett i norska Moss och ett i Sverige.

- Det kanske är onödigt, men vad gör man? Jag tränar mer effektivt på gymmet, särskilt med min PT.

En gång i veckan kör hon ett pass med sin personliga tränare, Mårten från "Biggest Loser". Förutom styrketräningen tar hon sig ut och springer åtminstone två gånger, ett långt pass på en mil och ett pass där hon kör intervaller.

- Hinner jag med ett tredje blir det kortare distans, men tuffare. Två löppass är viktigt för mig att hinna med. Det är så lätt med undanflykter, men jag brukar bestämma inför varje vecka vilka dagar jag ska träna. Då gör jag som jag har bestämt.

"Avkopplande att springa"

Löpning är något som Jessica mer eller mindre tränat länge, men främst som ett komplement till basket som hon spelade förr. Egentligen var det först våren 2010 som hon på riktigt upptäckte tjusningen med löpning. I början orkade hon knappt springa en kilometer men insåg snart att resultaten kom snabbt. Efter bara några pass orkade hon mycket längre.

- Plötsligt har jag sprungit åtta kilometer utan att jag tänkt på att jag sprungit. Det är väldigt avkopplande att springa, man hinner tänka mycket, säger hon.

Ambitionen med träningen är egentligen mest att hålla sig i form. Men Jessica har ett långsiktigt mål också - att kunna springa en hel maraton. I år börjar hon med en halvmaraton.

- Det kanske handlar om att bli äldre, för det är en sån grej jag känner att jag vill göra innan det är för sent, säger hon.

Gillar väckarklockan

Resultatet av den regelbundna träningen är märkbart. Jessica upplever de klassiska effekterna: hon är gladare, starkare och orkar mer. Men framför allt är hennes sömnproblem borta. Nu är hon inte längre dödstrött på mornarna, utan flyger snarare upp när väckarklockan ringer.

- Det är en trevlig effekt. Förr var jag tvungen att sova på eftermiddagen, men nu har jag mer energi än någonsin. Och peppar peppar, jag är nästan aldrig sjuk trots att jag har småbarn på dagis.

Relaterat