Akta! Din smarta mobil kan orsaka smärtor<br />

Telefonskadad. Linda Kristiansson, 35, bloggare och barnskötare, har fått Iphone-tumme. "Jag blev överansträngd i tummen, lite som med musarm", säger hon.. Foto: Mikael Sjöberg

Foto: Mikael Sjöberg

1 av 2: Telefonskadad. Linda Kristiansson, 35, bloggare och barnskötare, har fått Iphone-tumme. "Jag blev överansträngd i tummen, lite som med musarm", säger hon.. Foto: Mikael Sjöberg

Ergonomen Ewa Gustafsson ger sina bästa tips på hur du slipper Iphonesmärtan.

2 av 2: Ergonomen Ewa Gustafsson ger sina bästa tips på hur du slipper Iphonesmärtan.

Har din smarta mobil blivit en Aj-phone?

Du är inte ensam. Många får ont på riktigt.

- Jag blev överansträngd i tummen, säger Linda Kristiansson, 35.

Andra har också läst

Iphone-tumme har blivit ett nytt begrepp. Men smärtan kan även sprida sig till andra delar av kroppen.

Ewa Gustafsson, ergonom och medicine doktor har forskat på vilka besvär vi får av daglig mobilanvändning och kunde redan för sex år sen konstatera att flitigt sms:ande kunde ge värk i tummar, nacke, armar och händer.

- Med den betydligt intensivare användning som är i dag så borde besvärsförekomsten ha ökat, säger Ewa Gustafsson.

Nu planerar hon att göra ännu en studie på ämnet.

- Jag har känslan av att det är väldigt vanligt, säger hon.

Alltid telefon till hands

Linda Kristiansson, 35, i Salem jobbar som barnskötare, men är även en flitig bloggare på lii76.com. Som sådan har hon alltid telefonen till hands.

- Jag använder knappt datorn över huvud taget, utan bara min telefon.

Så har det varit sen i somras, när hon hittade en app som var kompatibel med bloggen. Men det har satt sina spår:

- Jag blev överansträngd i tummen, lite som med musarm.

Numera skriver hon ergonomiskt riktigt - med båda händerna och med armarna nära kroppen:

- Det är kanske därför jag inte har så ont längre.

Ergonomen: så här blir du av med smärtan

Ergonomen Ewa Gustafsson ger sina bästa tips om hur du slipper Iphone-smärtan.

1 Håll telefonen med båda händerna och använd båda tummarna när du skriver.

2 Böj inte huvudet ­onödigt långt fram. Försök att sträcka på nacken.

3 Avlasta armarna eller håll dem nära kroppen.

4 Skriv inte onödigt fort, då ökar risken för skador markant. Att skriva på sin smartphone är en repetitiv rörelse, vilket ger kroppen mindre möjligheter för återhämtning.

5 Som vid övrigt arbete framför skärm: Tänk på att inte sitta för länge och variera kropps­ställningen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer