Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa halsoliv i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

9 sätt att bli av med söndagsångesten

Det är söndag förmiddag och du känner hur ångesten kommer krypande.

Helgen går mot sitt slut och du blir panikslagen vid bara tanken. Ditt humör sjunker med en hastighet av en skenande hiss.

Men chilla, här får du några tips kommer att ta bort den där smärtsamma ångesten.

Foto: Monkey Business Images

1. Ha lite självdistans

 

Bli medveten om att det är ett vanligt tillstånd för många människor på söndagar.

Kanske du ska undvika att ha en massa onödiga bråk med din partner.

För spelar det verkligen roll om pojkvännen/flickvännen vill ha pizza i stället för thai? Försök att vara som gås, låt allt det negativa rinna av dig. Det besparar dig en massa energi.

 

 

Foto: Monkey Business Images

2. Använd eftermiddagen att förbereda dig för jobbet

 

Organisera och inför rutiner om vem som gör vad, så att ni slipper bråka.

Gör veckohandlingen redan på söndagen så är det överstökat. Planera även in hur resten av veckan ska se ut. Bestäm minst en kväll var där ni gör något på egen hand om det är möjligt.

Tvätta och ha alla kläder redo för veckan. Det är små saker som gör att du känner att du har kontroll och är förberedd.

 

Foto: Photographer: Artem Furman

3. Skippa inte träningen på söndagar

 

Träna för att bränna bort ångesten och öka på endorfinerna. Det är vetenskapligt bevisat att träning har antidepressiv effekt och det gör dessutom att man sover bättre. Det räcker till och med att ta en frisk promenad runt kvarteret för att må bättre.

 

 

Foto: Monkey Business Images

4. Undvik självmedicinering

 

Ett par glas vin kan verka toppen för att ta bort spänningarna. Men tänk om. Det är ångestframkallande och kommer att göra dig ännu deppigare. Ge i stället dig själv en hälsokick och laga något nyttigt och fräscht.

 

 

5. Ändra ditt perspektiv så att det blir positivt

 

Gör djupandningsövningar. Tänk att du andas in det du behöver i ditt liv, styrka och lugn. Sedan andas du ut det du vill bli av med, oro, stress och rädsla.

Gör en tacksamhetslista och tänk dig in i nästa vecka utifrån ett positivt perspektiv. Gör det genom att visualisera hur veckan ska se ut. Kanske du har någon rolig kväll inplanerad - fokusera på det och hämta kraft, energi och glädje.

 

 

Foto: Michèle Constantini

6. Våga be om hjälp

 

I stället för att tro att du klarar allt på egen hand ska du sträcka ut en hand mot dina närmaste.

Öppna dig och var rak, säg till om du behöver ventilera, få ett peppande samtal eller bara en varm kram.

 

 

Foto: Monkey Business Images

7. Ha en söndagkvälls-ritual

 

Ta en yoga-klass och sätt en positiv start inför kommande vecka.

Eller ha familjepicknick, eller spelkväll med familjen eller vännerna. Gör saker med folk du tycker om, det kan ta bort tanken på att jobbveckan drar i gång.

 

 

 

8. Koppla av innan du lägger dig

 

Meditera, ta ett bubbelbad, läs en god bok, kör en yoga session, lyssna på lugn musik. Undvik att ha laptopen eller telefonen i sängen. Sovrummet ska vara som en helig plats där endast avslappning är tillåtet.

 

 

9. Stå emot frestelsen att jobba och följ de andra tipsen

 

Även om du faktiskt får lite gjort - kommer du till slut att vara dränkt i ångest. Att vara arbetsnarkoman hjälper ingen - allra minst dig själv. Till slut kommer dina reserver att vara tomma och du kommer att känna dig misslyckad.

För att man ska fungera som människa är det viktigt att hitta andra saker att göra mellan jobbveckorna. Det är så vi får energi.