Ägget mättar och är laddat med nyttiga proteiner som behövs för produktionen av tillväxthormoner. De senare är nödvändiga för hudens elasticitet och hår.
Omega-3 ger håret kraft och glans.
Sötpotatis bekämpar glanslöst hår.
1 AV 3
Ägget mättar och är laddat med nyttiga proteiner som behövs för produktionen av tillväxthormoner. De senare är nödvändiga för hudens elasticitet och hår.
Foto: Colourbox
2 AV 3
Omega-3 ger håret kraft och glans.
Foto: Colourbox
3 AV 3
Sötpotatis bekämpar glanslöst hår.
Foto: Colourbox

9 livsmedel som gör håret friskt & glansigt

Håret är viktigt. Även om vi kanske inte vill erkänna det. I bibeln kan vi läsa om Simson vars styrka satt i det långa håret.

I sagans värld sitter prinsessan Rapunzel instängd i ett högt torn av en gammal elak trollpacka. Enda sättet för trollpackan att komma upp till prinsessan är att klättra upp längs prinsessans långa starka hår som hon slänger ner.

Men i verkligheten, till skillnad från sagorna, krävs det bra gener och viktiga livsmedel.

Lax för glans.

Omega-3-fettsyrornas hälsobringande effekter är kända. Eftersom kroppen inte kan producera syrorna själv så måste de tillföras via kosten eller tillskott. Lax, sardiner och makrill är kända för sitt rika innehåll på fleromättade fettsyror. Omega 3 har inte bara visat sig effektivt i behandlingen mot depressioner utan det ger också huden och håret kraft och glans.

 

Mager kyckling för tjockare hår.

Rött kött är dåligt för oss, åtminstone i större mängder. Forskarna ser hellre att vi äter fisk och mager kyckling. Inte nog med att kyckling är mättande och bra smalmat. Den innehåller dessutom massor av nyttiga proteiner. Proteiner är livsviktiga för muskeluppbyggnaden. Men kom ihåg att även hud, ögon, naglar och givetvis hår är uppbyggda av proteiner. Ägg, fisk och nötter innehåller också mycket proteiner.

 

Sötpotatis bekämpar glanslöst hår.

Sötpotatisen är inte så vanlig i det svenska köket. Det är synd för ugnsgrillad sötpotatis smakar underbart. Dessutom har den ett mycket lägre GI-värde än den vanliga pluggen.

Den är rik på komplexa kolhydrater som ger större mättnad och mindre trötthet.

Innehåller även nyttiga fibrer, betakaroten, mangan och vitaminerna B5 och B6.

 

Kanel för blodcirkulation.

Kanel är en krydda som de flesta förknippar med julen. Men den används ganska flitigt i matlagning och som kryddning av alkohol. Kanel anses dessutom vara bra för insulinkänsligheten. Mindre känt är väl att det ska vara bra för blodcirkulationen som förser hårsäckarna med näring och syre.

 

Ägg för hårväxt.

Det var inte länge sedan ägg ansågs vara bland det skadligaste man kunde äta. I dag låter det annorlunda. Ägget mättar och är laddat med nyttiga proteiner som behövs för produktionen av tillväxthormoner. De senare är nödvändiga för hudens elasticitet och hår.

 

Grekisk yoghurt.

Mejeriprodukter är fyllda med viktiga proteiner. Torrt och skadat hår kan behöva en boost av vitaminet B5 (pantotensyra) som hjälper till med blodflöde och hårväxten. Det kan även hindra att håret tunnas ut. Pantotensyra eller vitamin B5 är ett vattenlösligt vitamin som dessutom visat sig lindra akne.

 

Spenat hjälper mot sprött hår.

Bladgrönsaker är kända för sitt näringsrika innehåll: A- och C-vitaminer, järn, folater, betakaroten. Grönkål är inte heller någon dålig grönsak. De här livsmedlen är viktiga för både skalpen och kalufsen.

Guava hjälper mot brutna hårtoppar

Den här tropiska frukten är minsann ingen vanlig växt på våra breddgrader. Frukten är proppfull av C-vitamin. Dessutom innehåller den en hel del kalicium och magnesium. Dundermedicin för håret.

 

Järnberikade sädesslag förhindrar håravfall.

Järn är ett viktigt mineral. Det finns in bland annat i blodpudding, bönor, berikade flingor, sojabönor och en rad olika frön. Järn är en förutsättning för syretransporten i blodet där det går ut till kroppens vävnader. Förutom att det är livsviktigt så förhindrar det sömnlöshet, depressioner, koncentrationsproblem och faktiskt håravfall.

 

Ostron för mättnad.

De flesta av oss förknippar nog ostron med lite synd. Det är synd, för ostron innehåller så mycket mer än så. Massor av nyttiga B-vitaminer men även mineraler som kalcium, magnesium, zink, natrium och selen. Nyttiga näringsämnen för hela kroppen och knoppen.