Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 21 aug 2014 09:30

9 effektiva sätt att bota migrän – nya metoder

<span>Det finns flera olika typer av migränmedicin – men det är viktigt att inte överanvända vissa.<br></span>

Det finns flera olika typer av migränmedicin – men det är viktigt att inte överanvända vissa.

1/2

2/2

Miljontals människor lider regelbundet av kronisk migrän.

En folksjukdom vars symptom försvårar livet avsevärt.

Hälsoliv ger dig här 9 tips, en del helt nya, som kan hjälpa för att lindra och behandla migrän.

TEST: Är din huvudvärk migrän?

MIGRÄN. I genomsnitt drabbas en migräniker av 1,3 anfall i månaden enligt tidningen Forskning & Framsteg. Över 400 000 personer i Sverige är extra hårt ansatta genom att migränattackerna kommer ofta, fyra till fem gånger i månaden. I USA är det 36 miljoner amerikaner som lider av migrän, enligt Prevention.com.

 

För att det ska klassas som migrän ska man ha minst två av följande symptom: smärta på ena sidan, som varar från fyra timmar till tre dagar, en pulserande värk, samt illamående eller känslighet för ljus eller ljud.

Allt enligt Prevention.com som också publicerar en checklista på vad du kan göra för att hålla din värk i schack:

 

 

1. Spåra ”utlösaren” till migränen

För att hitta din ”trigger”, det som utlöser smärtan; för dagbok över varje huvudvärk, när det hände, vad du gjorde, och vad du åt och drack i 24 timmar innan. Potentiella orsaker kan vara hormonella förändringar, cigarettrök, starkt ljus, koffein och mat med nitrater eller något som heter tyramin och finns i lagrad ost och kallskuret.

 

 

2. Behandla dina allergier

Experterna är inte säkra på varför en majoritet av de som lider av migrän också har rinnande näsa eller varför migrän är två till tre gånger vanligare hos personer med nasala allergier. ”Inflammatoriska ämnen som frigörs vid en allergiattack tycks aktivera trigeminusnerven, en primär drivkraft för migrän smärta, vilket gör huvudvärk vanligare och allvarligare”, säger Dawn C. Buse, docent i neurologi vid Albert Einstein College of Medicine. Att lindra din allergi med nasala steroider, antihistaminer eller allergishots kan förbättra eventuella huvudvärkssymptom som medföljer.

 

 

 

3. Elektrisk pulsteknik

Det är inte så gammeldags som det låter. ”Det är faktiskt där som den mest spännande utvecklingen inom migränbehandling finns just nu”, säger Stephen Silberstein, chef för Headache Center vid Jefferson University. Bland annat finns ett huvud-band som ger en mild elektrisk ström för att stimulera den övre grenen av trigeminusnerven. Det är tänkt att öka endorfiner och blockera smärtsignaler i nervsystemet.

 

 

 

4. Medicin mot migrän

Receptbelagda triptaner som sumatriptan, Imitrex och billigare icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel som ibuprofen (Alvedon, Motrin) och naproxen (Aleve, Anaprox) hjälper människor att lindra sin migrän.

Det finns också Cambia (NSAID) som kan ta bort smärta på 15 minuter. Men överanvänd inte dem! Alla kan de återskapa huvudvärk och öka risken för kronisk migrän. Fråga i stället din läkare om möjligheten att kombinera triptaner med NSAID-medel vilket anses ha en lägre risk att ge kronisk migrän.

 

 

 

5. Skippa tuggummit

Israeliska forskare misstänkte att tuggummituggande kan vara anledningen till att tonårspatienter ofta har kronisk migrän, så de bad 30 drabbade att avstå en månad. Symptomen förbättrades för alla utom fyra, och för 19 försvann smärtan helt. Tuggandet stressar käkleden, vilket i sin tur kan utlösa huvudvärk.

 

 

 

6. Förebyggande medicin mot migrän

När ”ishackandet” i huvudet sätter i gång och gör att du blir sängliggande i en eller flera dagar per månad finns det läkemedel i förebyggande syfte att ta till.

Har du tur kan det göra migränen kortvarigare, mindre allvarlig och upp till 80% mindre frekvent. Även Botox (som injiceras i huvud och hals) och antidepressiva läkemedel har visat sig fungera.

 

 

7. Ät regelbundet

En bra frukost räddar dig från sockerdipp som kan få huvudet att dunka. "När du fastar, aktiverar det hypotalamus, regionen i hjärnan som styr lusten att äta", säger B Lee Peterlin, chef för Johns Hopkins Headache Research. Och en aktiverad hypotalamus är inte vad man vill ha. Det har visat sig vara nära förknippat med migränattacker.

 

LÄS OCKSÅ: Migrän? Här är maten som du ska undvika

 

 

 

8. Håll koll på vädret

Mer än hälften av personer med migrän har visat sig vara känsliga för lufttryck och temperaturskillnader. En studie där man förde dagbok över blixtoväder och huvudvärk på personer i Ohio och Missouri visade att bara blixten i sig kan leda till migrän. Forskarna kan inte förklara varför men tror att blixten kan avge elektromagnetiska vågor, producera ozon i atmosfären, eller släppa svampsporer som orsakar problem. Där föreslår man att föregripa stora väderskiftningar med medicin.

LÄS OCKSÅ: Åska – därför får du huvudvärk

 

 

9. Ät mer omega 3

Satsa på omega 3-rik fisk (eller köp oljan på hälokost). Fet fisk och vegetabiliska källor såsom chiafrön är rika på omega 3-fettsyror som omvandlas till komponenter som blockerar smärtsignalen i nervsystemet. Medan omega-6 fettsyror som finns i majs, färgtistel och sojaoljor omvandlas till smärtfrämjande komponenter. Vi behöver båda fettsyrorna, men vår kost har för mycket av omega 6 och för lite omega 3. En studie visade att de som åt mycket omega 3 och lite omega 6 i tre månader hade färre och kortare huvudvärkar.

Relaterat