Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 15 mar 2016 14:14

8 fantastiska sätt att träna upp minnet

Hur var det nu igen? Vem var det som skulle hämta barnen på dagis i dag?

Hur var det nu igen? Vem var det som skulle hämta barnen på dagis i dag?

Foto: Colourbox

Var la jag nycklarna? Vad var det hon hette nu igen?

Vi känner nog igen situationerna med minnesluckor. Och inte blir det lättare när man blir äldre.

Men enligt experterna finns det en rad enkla knep som gör det lättare att minnas. Glöm aldrig det!

Att glömma saker är en del av åldringsprocessen. Det är fullkomligt normalt.

Men det innebär inte att det inte är frustrerande när man står där som ett levande frågetecken.

– Från 40-årsåldern och framåt börjar folk märka att minnet sviker och det är fullkomligt normalt. Det är inte en fråga om Alzhemiers, säger professor Kaarin Anstey till nätsajten abc.net.

Förändras med åldern

Kaarin Anstey forskar kring åldrande, hälsa och välbefinnande vid Australian National University.

– Det flesta jag-har-det-på-tungan-situationer löser sig inom 24 timmar. I 95 procent av fallen dyker svaret upp, säger hon.

Men det är ett ofrånkomligt faktum att hjärnan, precis som alla andra kroppsliga funktioner, förändras med åldern. En del av dessa förändringar i hjärnan påverkar minnet.

– Med hjälp av hjärnröntgen kan vi se att hjärnan förtvinas över tiden. Vi vet att vissa celler minskar och att andra försvinner.

Håll minnet i skick

När man lägger ihop dessa förändringar i hjärnan tillsammans med andra åldersrelaterade krämpor är det kanske inte så konstigt att minnet blir sämre. Man blir dessutom mer benägen att distraheras av saker omkring sig samtidigt som reaktionen blir sämre.

Men det finns ingen anledning att ge upp hoppet för det.

Följ tipsen nedan så kommer du behålla ditt minne i bättre skick.

 

Var uppmärksam och undvik distraktioner

Det tar lite tid att lära sig att komma ihåg saker och händelser. En orsak till att vi glömmer mycket är att vi inte bearbetar saker tillräckligt länge för att det ska stanna kvar i långtidsminnet.

Ta det här med namn till exempel.

Du introduceras inför en ny person som berättar vad hen heter. Innan du vet ordet av har du glömt namnet.

Tricket är att associera namnet med något eller någon. Upprepa det sen i ditt minne flera gånger.

En annan teknik är att påminna dig själv genom att prata högt:

”Jag la mobiltelefonen på köksbänken.”

Säg det högt ett antal gånger så är chansen mycket större att du kommer ihåg det.

Undvik alla distraktioner när du ska lära dig något nytt eller om du bara försöker komma ihåg något. Allt för mycket runtomkring oss stör oss, medvetet eller omedvetet. Radion eller tv:n står på, mobiltelefoner ringer, stökiga lokaler.

 

Skriv ner eller spela in saker

Det är lätt att tro att man ska komma ihåg saker. Men hur många har vi inte glömt något viktigt trots att det bara gått en kort tid?

Ett tips är att anteckna på en papperslapp eller i ett block. Mobiltelefonen kan användas till att skriva ner saker i eller bara tala in ett meddelande. Det kan handla om ett möte du inte får missa eller bara var du parkerade bilen i köpcentrets gigantiska garage.

Skriv ner vad du ska handla i livsmedelsbutiken.

 

Gruppera saker

Det är lättare att komma ihåg saker om de är grupperade. Telefonnummer är ett bra exempel. Det är betydligt lättare att komma ihåg 0959 363 87 23 än 09593638723. Det är ingen tillfällighet att vi grupperar telefonnummer.

Försök att komma ihåg i grupper om du glömt inköpslistan till livsmedelsbutiken. Frukt och grönt, kött, mejerivaror, hygien, etc.

 

Utveckla dina associationstekniker

Det är enklare att komma ihåg något om du kan associera till en bild, en sak, person eller händelse. Akronymer, eller initialförkortningar, är också nyttiga. En akronym använder första bokstaven i ett ord eller namn. Mack (som i bensinmack) är en akronym. Bakom ordet står grundarnas namn Mathiasson, Andersson, Collin och Key.

Akrostikon är en annan variant. Du kan ibland se det i korsord där man plockar ut en bokstav ur ett ord på varje rad. Tillsammans bildar bokstäverna ett ord lodrätt. Det här brukar vara vanligt vid frågesporter i till exempel tv. ”Skicka in svaret när du vet vilken stad vi menar,” brukar det låta.

De här tricksen brukar kallas mnemoteknik, en slags minneskonst. Ett sätt att komma ihåg strängarna på en gitarr är att rabbla ramsan En Bra Gitarr Drar Aldrig El. Strängarna heter alltså EBGDAE.

 

Använd ditt ABC

Det är lätt att glömma namnet på en person. Du har det på tungan men det vill inte komma fram. Tips: Använd alfabetet. Ta bokstav för bokstav. Det brukar hjälpa.

 

Undvik saker som triggar minnesluckor

Utmattning, trötthet och alkohol är saker som är fördärvliga för minnet. Någon gång har det säkert hänt att du skyllt på minnesluckor efter en tämligen blöt och sen festnatt. Kanske är det så att du till och med är pinsamt medveten om vad som faktiskt hände. Nåja, det är inget du behöver svara på.

Men sannolikheten är större att du faktiskt får problem med att minnas om du är trött eller bakfull. Om du ska hålla ett föredrag eller ska utföra ett prov. Sluta drick i tid. Kanske är alkoholfritt att föredra. Och se till att du kommer i säng och är utvilad till dagen därpå.

 

Se till att få tillräckligt med sömn

Sömnstörningar eller brist på sömn är en stor bov, inte bara när det gäller vårt minne utan det påverkar även risken för depressioner och diabetes.

Vår kognitiva förmåga försämras avsevärt. Det är betydligt svårare att komma ihåg saker eller lösa problem om man är utmattad eller inte fått sova ut ordentligt. Det är ingen tillfällighet att yrkeschaufförer och piloter måste ta en tids vila innan de får fortsätta köra eller flyga.

Sömn behövs för att korttidsminnet ska kunna ställa om sig till långtidsminne. Glöm inte det!

 

Följ rutiner

Det här är egentligen en ganska enkel regel. Gör som du brukar göra. Parkera på samma plats som du brukar göra. Lägg mobiltelefonen på samma ställe som du brukar. Lägg läsglasögonen på spiselkransen om du brukar göra det.

Logga in och läs hela artikeln.

Det är helt gratis!

Som inloggad på Hälsoliv och Expressen får du tillgång till mängder med fördelar:

Unika listor

Fördjupande reportage

Guider