7 värstingar på julbordet du ska skippa

Julen är mysets högtid, och det finns gott om goda saker att mumsa på. Glögg, julmust, kakor, julgodis och feta rätter på julbordet.

Men kanske vill du ändå äta relativt hälsosamt under helgerna och undvika det allra onyttigaste på julbordet.

Problemet många gör är att äta för mycket av allting, och väl vid julbordet kan det vara svårt att motstå revbenen, knäcken eller ischokladen.

– Det handlar om hur man äter och hur ofta. Vissa äter ju julmat och julgodis under hela december, och går på flera julbord. Andra äter julbord en gång på julafton. Det gäller att göra rätt val, och kanske främst begränsa sig, säger dietist Sofia Antonsson.

Andra har också läst

Foto: Shutterstock

1. Feta och färdigköpta röror

I julbordsklassikern Janssons frestelse är det mycket grädde, och de färdigköpta rörorna som rödbetssallad är inte heller nyttiga.

– Satsa på sill och lax, rena maträtter som inte är så feta eller söta. Undvik röror med mycket fett, som färdigköpta rödbetssallader och liknande. Då är det nyttigare och godare att göra själv, säger Sofia Antonsson.

– Välj fräscha sallader, som sillsallad som ju är jättegott. Jansons frestelse går ju också att göra mindre fet, säger Sofia Antonsson.

Foto: Shutterstock

2. Julmust och julöl

Det kommer knappast som en chock, men julmust innehåller mycket socker och är därmed en riktig sockerbomb.

Istället för att dricka julmust under hela julmiddagen, drick ett litet glas och fyll på med vatten.

– Vad gäller drycker så är ju alkoholen en stor fälla under julen, det är lätt att dricka mycket av de olika dryckerna som julöl, snaps och starkvinsglögg, säger Sofia Antonsson.

Foto: Shutterstock

3. Pepparkakor

Också en riktig sockerbomb, och här kan det vara svårt att äta med måtta.

Det är svårt att bara ta en pepparkaka, och det är lätt hänt att man äter pepparkakor av ren vana.

– Det gäller att begränsa sig, och inte äta en hel burk med pepparkakor. Vet man att man har svårt att hålla sig till en pepparkaka eller en portion på julbordet kan det vara bra att välja de nyttiga alternativen. Man får välja sina tillfällen när man vill äta gott helt enkelt, säger Sofia Antonsson.

LÄS MER: Gott och nyttigt i december – recept från Wellie  

Foto: Shutterstock

4. Knäck och choklad

Så gott – men så sött! Alla Aladdin och Paradis-askarna som skickas runt hela julhelgen är svåra att motstå.

Här gäller samma tankesätt – är jag verkligen sugen på den där chokladen eller äter man av ren vana?

– Bland godiset kan man välja nötter och torkad frukt, och doppa i choklad, säger Sofia Antonsson.

– Om man vill unna sig gott på julbordet kan det ju vara en god idé att kompensera resten av dagen, och kanske äta lättare innan och efter julbordet, säger Sofia Antonsson.

Foto: Shutterstock

5. Prinskorvar och julskinkan

De klassiska köttbullarna och prinskorvarna är ju också väldigt feta och salta, och de kickar i gång hjärnans belöningssystem och det kan lätt bli att man äter för mycket.

– Det intressanta nu är ju att den gröna vego-trenden även letat sig in till julbordet, och det är generellt mer grönt bland julmaten, som olika kålsorter och sallader, säger Sofia Antonsson.

LÄS MER: 9 bästa sakerna du kan äta på julbordet 

Foto: Shutterstock

6. Ris a la malta

Den söta efterätten är också en riktig sockervärsting på julbordet.

– Det som är den vanligaste "fällan" under julen är ju kombinationen av fett, socker och alkohol det som gör det ohälsosamt, och som gör att man kanske inte mår så bra efter julmaten, säger Sofia Antonsson.

LÄS MER: Vanliga julbråk – så tar du dig ur dem  

Foto: Wolfgang Kleinschmidt

7. Julvörtslimpa

Hur många skivor bröd äter du till julmaten?

Kanske är det av ren vana som vi trycker i oss nästintill en hel limpa vid julbordet.

– Vörtlimpan med ost på är heller inte något som är bra att äta för mycket av, det tillför inte något i näringsväg, säger dietist Sofia Antonsson.

LÄS MER: Bröd du tror är nyttiga – men som inte är det 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här