Vad magproblemen beror på varierar från person till person. Hitta din metod baserad på vad just din mage mår bra av.
Vad magproblemen beror på varierar från person till person. Hitta din metod baserad på vad just din mage mår bra av. Foto: Shutterstock

7 tips: Så här blir du av med ballongmagen

Känns magen uppblåst och gasig? Med rätt mat kan du slippa ballongmage på bara en vecka. Näringsfysiologen Kristina Andersson har skrivit boken "Fri från magbesvär" och delar med sig av sju enkla knep för en lugnare mage.

Rätt mat för magen

ÄT OCH NJUT!

  • Rotfrukter
  • Grönsaker
  • Fisk
  • Kyckling
  • Kryddor och örter
  • Ris
  • Havre
  • Bovete
  • Lösliga fibrer som psylliumfrön eller linfrön

SE UPP MED!

  • Gluten
  • Halvfabrikat
  • Bönor
  • Sötade produkter
  • Kolsyrade drycker
  • Sockeralkoholer (finns bland annat i tuggummi)
  • Sötningsmedel
  • Socker
  • Stora mängder frukt
  • Lök
  • Kål
  • Mejeriprodukter
  • Olösliga fibrer i fullkornsprodukter

BYT UT FÖR BÄTTRE MAGE:

  • Pasta - Glutenfria alternativ som bönpasta eller ris.
  • Vetemjöl - Mandelmjöl, kokosmjöl eller rismjöl.
  • Flingor - Hemmagjord müsli på havre, boveteflingor, nötter och frön.
  • Chips och godis - Naturella nötter eller raw food bollar.

1. Dra ner på mejerierna

Magproblem beror på laktosintolerans, tänker många av oss. För att se om du är laktosintolerant finns ett enkelt sätt - byt ut alla mejerier mot laktosfria varianter.

– För många hjälper det inte helt, för laktosintolerans inte är så vanligt som vi tror. Att vara känslig mot  gluten är mycket vanligare. Många märker att det går bra att dricka  mjölk när de inte längre äter gluten, som irriterar tarmen, säger  Kristina Andersson.

Just gaser och uppblåsthet är vanligt när det handlar om laktosintolerans och upplever du dessa symptom kan det vara värt att testa laktosfritt ett tag.

– Misstänker man däremot att det är mjölkprotein som man reagerar på får man ta bort mejerier helt och hållet. Då får man tänka om lite.

2. Satsa på glutenfritt

Gluten, som finns i vete, råg och korn, kopplas allt oftare till magproblem och olika sjukdomstillstånd. Förutom bröd och pasta finns det ofta gluten i halvfabrikat och i mer oväntade produkter som godis och ketchup.

– Gluten är det allra största anledningen till magproblem skulle jag säga. Det verkar skapa läckage i tarmen och bildar små inflammationer. Många reagerar negativt på gluten, säger Kristina Andersson som är kostrådgivare och näringsfysiolog.

Glutenintolerans är en autoimmun sjukdom och ska inte förväxlas med glutenkänslighet som kan ge mer diffusa magproblem. Testa och uteslut allt gluten i två veckor och se om du mår bättre.

– De flesta känner sig snabbt mycket bättre och slarvar man så kan det ta upp till en vecka innan magen beter sig normalt igen. Det behöver inte var krångligt att äta glutenfritt och du behöver inte köpa hem några särskilda produkter om du inte vill. Ät sådant som är naturligt glutenfritt som potatis, ris, bovete och grönsaker. Det är oftast billigare än glutenfria produkter och innehåller mer näring.

LÄS OCKSÅ: Glutenintolerant? Vanliga symtom vid celiaki

3. Säg stopp till sockerrika produkter

Sockerrik mat är rena festen för dåliga bakterier som kan ställa till det och skapa knip eller gaser.

– Sockerrika produkter innehåller mycket annat som är dåligt för mage och tarm, som gluten och tillsatser. Honung och agave fungerar precis som vanligt socker, så ur den aspekten är de inte särskilt mycket bättre. Sockeralkoholer, som finns i bland annat tuggummi, bör du också undvika då är laxerande och kan skapa problem. Sötningsmedel som xylitol och sorbitol kan ge gaser och diarré, men stevia och aspartam har ingen effekt alls på magen.

LÄS OCKSÅ: Problem med magen? Det här kan du göra!

4. Krydda för lugnare mage

Kryddor kanske inte är lösningen på dina magproblem men någonting som kan hjälpa till, och de är ju lätta att få med i den vardagliga matlagningen.

– Det finns flera kryddor som kan vara bra att använda i sin matlagning. Kanel är allmänt känd för att lugna och verka kramplösande. Gurkmeja är antiinflammatoriskt och lugnar magen, säger Kristina Andersson.

Andra bra kryddor mot inflammation, stress och illamående är ingefära, kamomill och kummin.

5. Rätt mängd frukt

Hur mycket fruktos vi tål är individuellt, men för mycket fruktsocker är faktiskt en vanlig orsak till en uppsvälld mage.

– De flesta kan äta en frukt om dagen, men om man äter flera på raken eller en fruktsallad kan det bli problem. Vissa frukter ger större problem än andra. Prova dig fram och se vilka du tål bäst.

6. Ät rätt fibrer

De senaste åren har fibrer ofta stått i fokus som en riktigt räddare för magen. Men äter du rätt sorts fibrer?

– Vi måste bry oss om vilket typ av fibrer vi äter. Vanligt är att man äter mer grovt bröd och fullkornspasta, vilket ger oss mer gluten och ofta mer problem med magen. Många av de jag har träffat i mitt jobb säger sig få ännu mer problem när de äter grovt bröd i stället för vitt, säger Kristina Andersson. Satsa i stället på lösliga fibrer som finns i chiafrön, linfrön och psylliumfrön. Grönsaker som broccoli innehåller också bra fibrer.

LÄS OCKSÅ: Ät fibrer och lev längre – lista på fiberrik mat 

7. Bra tarmbakterier

Probiotika är omdiskuterat, finns det något som talar för att probiotikatillskott kan hjälpa den med magproblem?

– Det vi vet är att en bra tarmflora hänger ihop med hälsa och en fungerande mage. Men många av produkterna på marknaden lovar mycket. Jag vet de som äter tillskott som mår mycket bättre, men för andra är det inte alls lika effektivt. För den som vill ge kroppen lite extra av de goda bakterierna på naturlig väg finns det gott om probiotika i fermenterade mejeriprodukter, som fil och yoghurt.

– Mjölksyrade grönsaker som surkål innehåller också mycket probiotika, säger Kristina.