7 myter och sanningar om din förbränning

Kryddar du din mat med chili för att bränna mer fett? Och hur är det med den viktiga morgonpromenaden? Men hjälp av dietisten Sofia Antonsson reder vi ut myter och sanningar om mat och motion som sägs öka förbränningen.

Foto: Christian Johnsson

1. Koffein 

En kopp svart sägs minska aptiten och öka förbränningen.
Teorin är att koffeinet i kaffe, eller andra drycker med samma ämne, skulle öka din hjärtfrekvens och därför också öka förbränningen.
– Egentligen så är det tarmrörelserna som sätter i gång när vi dricker kaffe, det finns ingen vetenskap bakom att det skulle öka förbränningen, säger dietisten Sofia Antonsson men tillägger att kaffe kan ge en bra energiboost.
– Snarare kanske en kopp kaffe gör att vi får lite mer energi och presterar bättre.

 

2. Starka kryddor 

Att krydda maten riktigt stark är ett annat knep som sägs öka förbränningen. Den röda chilin får ofta credd för att båda dämpa aptiten och elda på fettförbränningen på grund av ämnet capsaicin som finns i kryddan.
– Stark, kryddig mat höjer kroppstemperaturen och jag kan tänka mig att förbränningen kan öka något på en cellnivå. Men det handlar inte om hundratals kalorier, snarare några få. Att äta kryddig mat är inte dåligt på något sätt men det är inget superknep, säger Sofia Antonsson.

 

3. Muskler 

 

Konditionsträning sägs vara det som gäller för maximal fettförbränning men visste du att din kropp bränner mer energi ju mer muskelmassa du har? Även om du under själva träningspasset bränner fler kalorier genom att springa än att lyfta vikter så gynnar det förbränningen på sikt om din kropp består av mindre fett och mer muskelmassa.
– Detta är en solklar sanning. Har du mer muskelmassa förbränner du mer i vila, en vältränad person har en högre förbränning än en otränad, säger Sofia Antonsson.

 

4. Vatten

 

Att dricka tillräckligt med vatten sägs ofta vara en nyckel till att hålla vikten.
– Det har egentligen ingenting med förbränningen att göra. Däremot ser man att en person som är uttorkad presterar sämre, redan vid lätt uttorkning har man sett en prestationsminskning på 20 procent, säger Sofia Antonsson. Hon menar även att vissa dricker alldeles för mycket.
– Att konstant ha en vattenflaska med sig behöver inte vara bra, dricker vi för mycket har vi inte heller en bra vätskebalans i kroppen, säger hon.

 

5. Morgonpromenader

Att ge sig ut och gå tidigt på morgonen sägs göra under för viktnedgången. Teorin är att kroppen förbränner mer när det inte finns glukos i musklerna och nivåerna är som lägst på morgonen.
– Ja, det stämmer att fettförbränningen är bättre på morgonen. Men även här är det små skillnader det handlar om, säger Antonsson. Är du ingen morgonmänniska? Oroa dig inte, det går lika bra att träna senare på dagen.
– Det bästa är att träna vid den tidpunkt på dagen som prestationen är på topp. Det viktiga är att träningen blir av.

 

6. Kalla bad

Ju kallare vatten, desto fler kalorier bränner du. Sant eller falskt?
– Sant, det går åt mer energi för att hålla kroppen varm. Men det gäller även åt andra hållet, badar du bastu måste kroppen jobba hårdare för att hålla dig sval så även då går förbränningen upp, säger Sofia Antonsson.

 

Foto: Valentyn Volkov

7. Citronvatten

Att börja dagen med en kopp ljummet vatten med färsk citron är en hälsotrend som sprider sig. Men påverkar det förbränningen?
– Nej, det har ingenting med det att göra. Däremot rekommenderar jag alla att börja dagen med ljummet citronvatten, det får ordning på magen och gör kroppen mer basisk, säger Sofia Antonsson.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Idun Minerals. Köp nu!