ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

7 frukostar som bränner fett

Vill du gå ner i vikt? Det börjar vid frukostbordet.

Med rätt frukostvanor kan du minska ditt midjemått samtidigt som du håller dig mätt.

– Man kan gå ner 0,5 - 1 kg i veckan, säger dietisten Sofia Antonsson.

Här är sju enkla och goda recept.

Foto: MAGNUS FOND

1 av 8

1. Välj en frukost som hjälper till att bränna fett

Det finns så mycket som påverkar hur vi ser ut: Vilken miljö vi lever i, vilka gener vi har och hur vi lever, äter och rör på oss.

Vi kan påverka dem alla, till och med delvis hur våra gener uttrycks. Men vill vi förändra vår vikt är kosten det mest effektiva sättet.

Frukosten är dagens första mål. Genom att ändra den startar man dagen bättre.

Faktum är att det finns två diametralt olika sätt att ändra på vikten med hjälp av frukosten:

- Ja. Antingen äter man frukost eller så äter man inte frukost, och börjar sin måltidsdag till lunch i stället, säger dietisten Sofia Antonsson.

Då får man enkelt ihop till en periodisk fasta, att man äter under åtta timmar och fastar dygnets övriga 16 timmar. För att få en maximal viktnedgång med lättfasta ska man se till att dagens övriga mål innehåller tillräckligt med grönt, ger mättnad med fibrer och nyttiga fetter, håller en låg sockerhalt och äts i lugn och ro vid dukat bord.

- Om du äter fyra pizzor resten av dagen blir det ingen viktminskning, konstaterar Sofia Antonsson.

Vilka personer ska välja att hoppa över frukosten?

- Alla är vi olika, vissa passar inte för fasta, andra går fint ner på det. Mår man bra av att fasta och det verkar gå bra, så prova.

Om man är en person som behöver äta frukost, har en tendens att överäta vid stark hunger, och lätt drabbas av sug på kvällen om matintaget inte varit tillräckligt under dagen ska man välja en bra frukost som hjälper kroppen att bränna fett:

- Skippa det snabba och det söta - vitt bröd, mycket socker, torkad frukt, fruktyoghurt.

Juicen ska man absolut också låta bli.

- Drick inte juice, ät frukt och framför allt grönsaker i stället.

Målet med en välbalanserad frukost är att ge en långvarig mättnad så att man klarar sig fram till lunch, och samtidigt ge jämna, plana blodsockerkurvor.

Se till att frukosten innehåller bra proteinkällor, tillräckligt med nyttiga fetter och långsamma kolhydrater. Sofia Antonsson har flera bra tips:

- Ät gärna ägg och gärna avokado. Vill du ha en smörgås så välj gärna rågknäcke eller fröbröd.

- Havregrynsgröt är min personliga favorit. Jag äter mycket over night oats - kall havregrynsgröt med blåbär i som jag tar med mig till kontoret.

Vilket som funkar bäst - en stadig frukost eller ingenting alls - beror på vem du är.

- Någonstans behöver du se till att du är tillräckligt mätt, nöjd och välnutrierad för att inte bli prisgiven åt sug, säger Sofia Antonsson.

Dessutom behöver begreppet "Mätt, nöjd och glad" rymmas inom en viss mängd energi. Annars går vågen åt fel håll.

1 av 8
ANNONS