7 enkla knep – så blir du av med det farliga magfettet

Emma Lindblom, dietist och näringsfysiolog, ger sju råd för att bli av med bukfetma.

Foto: Emma Lindblom / Privat

1 av 3: Emma Lindblom, dietist och näringsfysiolog, ger sju råd för att bli av med bukfetma.

Undvik inte mat men ät med måtta och utgå gärna från tallriksmodellen, är ett av råden.

Foto: THOMAS CARLéN / EXPRESSEN FOTOGRAF THOMAS CARLéN

2 av 3: Undvik inte mat men ät med måtta och utgå gärna från tallriksmodellen, är ett av råden.

Är man stressad så ökar hormonet kortisol som bidrar till att kroppen lagrar fett runt bålen.

Foto: ADOBE STOCK

3 av 3: Är man stressad så ökar hormonet kortisol som bidrar till att kroppen lagrar fett runt bålen.

Midjemåttet påverkar dina chanser till ett långt och friskt liv.

Att bli av med det hälsofarliga bukfettet kan kännas oöverkomligt – men är i själva verket långt i från omöjligt.

– Det handlar inte om några stora, svåra förändringar, säger professor Mai-Lis Hellénius.

För att ta reda på om du lider av bukfetma är måttbandet den enklaste metoden. Se till att tröjan är av och att kroppen är avslappnad och placera sedan måttbandet i höjd med naveln. 

Om du är kvinna innebär ett midjemått över 80 centimeter en förhöjd hälsorisk. För män är 94 centimeter en varningsklocka. Lägger man på 8 centimeter klassas det som hälsofarlig bukfetma. 

– Det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2, demens och vanliga cancerformer, säger Mai-Lis Hellénius, professor vid Karolinska institutet. 

– Relativt ny forskning visar också att bukfettet producerar massa småproteiner som ökar risken för inflammation i muskler, kärl och lever. 

Svårt att banta bort bukfetma

Generellt ökar fetma i Sverige i alla åldrar, och hos både män och kvinnor. 

Enligt Mai-Lis Hellénius är det bukfetma som ökar allra mest – men som tur är så är den också lättast att bli av med.

Foto: FOTOGRAF ULF SIRBORN / FOTOGRAF ULF SIRBORN

Mai-Lis Hellénius, överläkare och livsstilsprofessor vid Karolinska institutet.

– Om jag skulle tvingas rangordna åtgärder så skulle jag sätta ”bryt stillasittandet” högst upp. Vi har aldrig någonsin haft så låg vardagsrörelse som i dag, vilket gör det svårt att bara banta bort en bukfetma.

Viktigt att börja i rätt ände 

Förutom fysisk aktivitet är kost, stress och sömn de faktorer som påverkar magfettet allra mest. 

Emma Lindblom är dietist och näringsfysiolog och väl medveten om att det kan vara svårt att veta hur och var man ska börja. 

Hon tipsar om att göra en lista över de levnadsvanor som man vill förändra.

– Börja med en lätt punkt, till exempel att gå och lägga sig en timme tidigare. När man fått sin nya sömnvana att fungera så fortsätter man att bygga på med nästa punkt. 

– Mellan en och tre punkter åt gånger är vad de flesta klarar av, annars tappar man motivationen.

ANNONS: ”Varför går jag inte ner i vikt?” Få gratis hjälp av en hälsocoach hos Itrim (EXTERN LÄNK)

Värst med socker och alkohol 

Hur man ska äta är till viss del individuellt men att äta regelbundet är viktigt för alla, enligt Emma Lindblom.

Halvfabrikat, sötsaker, snacks och alkohol är den största fällan för den som bli av med magfettet.

– Välj fiberrik mat som frukt, grönsaker och fullkornsprodukter och undvik chipsskålen och den torra bullen i fikarummet, säger Emma Lindblom. 

Livsstilsförändringen behöver inte vara så stor, utan det viktiga är att den är hållbar. Att jojobanta kan kännas lockande, men är inte speciellt hälsosamt i längden. 

– Håller man på att gå upp och ner i vikt tillräckligt många gånger så kommer man till slut märka att det är svårare att gå ner i vikt. Därför är det viktigt att sätta rimliga mål, säger Emma Lindblom. 

7 tips för att få bukt med bukfetman

Undvik alkohol 

Alkohol innehåller kalorier och socker och för stora mängder rubbar ofta sömnen, omdömet och motivationen att träna och äta nyttigt.

Läs innehållsförteckningen

Håll koll på vad du stoppar i dig genom att läsa ingredienslistan. Det allra bästa är att undvika innehållsförteckningar i största möjliga mån och äta färska grönsaker, frukt, kött och fisk och baljväxter.  

Var inte rädd för riktig mat

Det är inte hållbart att vara jättestressade över en portion pasta men dricka en halv flaska vin till middagen. Undvik inte mat men ät med måtta och utgå gärna från tallriksmodellen.

Träna hållbart

Träning behöver inte vara blod, svett och tårar. Börja med att gå en tjugominuters promenad om dagen eller cykla till jobbet. 

Dra ner på stressen

Kontinuerlig stress ökar riskerna för bukfetma. Är man stressad så ökar hormonet kortisol som bidrar till kroppen lagrar fett runt bålen. 

En god natts sömn 

Om du sover under sex timmar per natt så behöver du tänka till. De flesta vuxna behöver runt sju timmars sömn för att må bra. 

Skippa punktförbränning

Att göra 30 situps om dagen ökar muskelmassan och därmed förbränningen i hela kroppen, inte bara runt magen. Försök att variera mellan styrka och kondition om du vill effektivisera förbränningen. 

 

Källa: Emma Lindblom, dietist och näringsfysiolog. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här