Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 26 apr 2012 09:30

6 sätt att dämpa din ljudöverkänslighet

Se till att varva ner då och då, det kan minska problemen med ljudöverkänsligheten.

Se till att varva ner då och då, det kan minska problemen med ljudöverkänsligheten.

Foto: Ibl Jupiter

Med bland annat motion och sömn kan du minska problemen med ljudöverkänslighet. Här är 6 olika knep.

1. Sätt upp kortsiktiga mål för att dämpa stressen som kan uppstå vid långsiktig planering.
2. Se till att få egentid då du kan varva ner.
3. Motionera. Det behöver inte vara hårda, fysiska träningspass. En promenad räcker gott.
4. Planera din vardag så att du slipper bli stressad över oför­utsedda händelser.
5. Sov ordentligt, sömnen ger ­grundläggande vila.
6. Glöm inte: Öronen måste tränas för att du ska få bukt med ljudöverkänsligheten. Försök att ha det helt tyst så sällan som möjligt. Det är precis som med en stukad fot: du måste stödja på den hela tiden för att den ska bli bra igen.

 

Källa: Yarella Safar och Dan Hasson (stressforskare) 

Relaterat