Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Se till att varva ner då och då, det kan minska problemen med ljudöverkänsligheten.
Se till att varva ner då och då, det kan minska problemen med ljudöverkänsligheten.
Se till att varva ner då och då, det kan minska problemen med ljudöverkänsligheten.
Se till att varva ner då och då, det kan minska problemen med ljudöverkänsligheten. Foto: Ibl Jupiter

6 sätt att dämpa din ljudöverkänslighet

Med bland annat motion och sömn kan du minska problemen med ljudöverkänslighet. Här är 6 olika knep.

Johanna Schreiber

1. Sätt upp kortsiktiga mål för att dämpa stressen som kan uppstå vid långsiktig planering.
2. Se till att få egentid då du kan varva ner.
3. Motionera. Det behöver inte vara hårda, fysiska träningspass. En promenad räcker gott.
4. Planera din vardag så att du slipper bli stressad över oför­utsedda händelser.
5. Sov ordentligt, sömnen ger ­grundläggande vila.
6. Glöm inte: Öronen måste tränas för att du ska få bukt med ljudöverkänsligheten. Försök att ha det helt tyst så sällan som möjligt. Det är precis som med en stukad fot: du måste stödja på den hela tiden för att den ska bli bra igen.

 

Källa: Yarella Safar och Dan Hasson (stressforskare)