Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 22 aug 2013 12:58

5:2-metoden hjälper dig tappa vikt snabbt

- Välj mättande mat med lågt GI de dagar när du bara ska äta 500/600 kcal, säger Jessica Lindgren, kostrådgivare på matdagboken.se.

- Välj mättande mat med lågt GI de dagar när du bara ska äta 500/600 kcal, säger Jessica Lindgren, kostrådgivare på matdagboken.se.

Foto: Tomas Leprince

Ät få kalorier två dagar i veckan - och som du brukar de resterande fem. Du går ner cirka fem kilo på fem veckor.

- 5:2-metoden är den nya stora hälsotrenden i Sverige, säger kostrådgivaren Jessica Lindgren.

5:2-metoden går ut på att äta få kalorier två dagar i veckan - ungefär en fjärdedel av vad man brukar - och äta normalt de andra fem dagarna. Detta ger många fördelar:

Du går ner i vikt: Fem kilo de första fem veckorna är ett vanligt resultat (förutsatt att du har en övervikt).

Du blir piggare.

Du blir snabbare mätt och väljer sannolikt med större omsorg vad du stoppar i dig de dagar då du får äta som du vill.

Du minskar risken att drabbas av en rad sjukdomar - som stroke, demens, diabetes och flera cancerformer.

Och: Du lever samtidigt gott. Fem dagar i veckan är inga måltider eller livsmedel förbjudna - och du behöver inte räkna kalorier.

Kerstin Brismar, professor i diabetesforskning vid Karolinska institutet, har patienter som ätit enligt 5:2-­metoden med goda resultat.

- Många behöver få i sig färre kalorier, säger hon. Vi rör oss markant mindre än på till exempel 1950-talet, och behöver därför äta mindre än vad vi gjorde då - för att slippa övervikt och dess följder som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

- Här kommer 5:2-metoden in som ett relativt enkelt sätt att minska på kalorierna. Psykologiskt är det nämligen lättare att äta reglerat två dagar i veckan än att gå på en diet varje dag, tycker många som provat metoden.

 

Forskning har också visat att 5:2 ger minst lika fina effekter på vikten och hälsan som när du skär ner på kalorierna dagligen.

- Vi är förmodligen skapta för att varva perioder med ytterst lite mat med perioder då vi äter mer, säger Mark Mattson, professor i neurovetenskap och laboratoriechef vid National Institute on Aging i Balitmore, USA.

- Så har människor ätit i miljoner år.

Mattson - en av världens ledande neurobiologer - är hjärnan bakom 5:2. I över tio år har han forskat om kalorirestriktion, eller korttidsfasta.

Hans studier, på djur, visar att när man ömsom äter pyttelite, ömsom så mycket man vill - ja, då minskar risken att drabbas av demens, cancer, diabetes samt hjärt- och kärlsjukdomar.

- Enkelt uttryck innebär korttidsfastan en utmaning för cellerna, som då förhöjer sin förmåga att hantera stress och stå emot sjukdomar, förklarar han.

Hur stor är då risken att överäta. Att metoden förvandlas till ett jojobantande då man äter för mycket fem dagar i veckan?

- Liten, säger professor Kerstin Brismar som själv provat att äta enligt 5:2.

- Man väljer snarare mindre portioner, eftersom man blir mätt snabbare efter en dag då man ätit lite.

5:2-metoden blev känd i Sverige i mars i år när SVT sände en engelsk dokumentär där vetenskapsjournalisten Michael Mosley provar metoden.

Mosley går ner drygt sex kilo på fem veckor, samt förbättrar sina värden radikalt vad gäller bland annat blodsocker och farligt kolesterol. Under dessa veckor äter han precis det han känner för i fem dagar av veckans sju. Och 600 kcal per dag två dagar i veckan.

Före "experimentet" ligger hans insulinnivåer på gränsen till diabetes. Efter fem veckor är hans värden normala.

Dokumentären - som startade en 5:2-våg i England, och har uppmärksammats över hela världen - har orsakat en växande 5:2-trend i Sverige.

 

Jessica Lindgren är kostrådgivare och expert på 5:2 på sajten matdagboken.se med mer än 70 000 svenska medlemmar:

- När dokumentären sänts var det som att trycka på en knapp! Intresset för 5:2 är enormt på nätet och i hela hälsobranschen. Metoden är helt klart den nya stora hälsotrenden.

Jessica Lindgrens främsta råd till den som vill prova 5:2 är att ladda upp med lågkolhydratkost. Då får du ett jämnare blodsocker. Ditt sötsug blir mindre och du är bättre rustad mot hungerkänslorna som kommer de dagar då du ska äta bara 500/600 kcal.

- Du ökar dessutom dina chanser att fortsätta äta sunt de dagar då du inte behöver begränsa kalorierna.