Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 17 sep 2013 11:05

5:2-gurun Michael Mosleys 10 bästa råd

Årets stora trend stavas fasta. Söndag har träffat läkaren och grundaren av 5:2-dieten, Michael Mosley, och här delar han med sig av sina 10 bästa tips för att lyckas.

1. Ge det två veckor

Det tar tid för både kroppen och psyket att skapa nya vanor. Bestäm dig redan innan för att ge dieten två veckor, totalt blir det fyra fastedagar. Din första fastedag kommer vara en chock för kroppen, och det är inte konstigt om du känner dig trött eller hungrig. De flesta som ger upp gör det under någon av de första två fastedagarna, menar Mosley. Bestäm dig därför för att testa under en förbestämd period och sedan utvärdera.

- Vi människor är vanedjur som trivs med rutiner. När du har fastat ett par veckor kommer det inte längre kännas svårt och du kan börja förändra din hälsa på riktigt, säger han.

 

2. Fördela dina kalorier rätt

Använd dina första fastedagar som ett sätt att lära känna din kropp. Vissa människor behöver frukost för att kunna vara pigga och alerta under dagen, för dessa personer är det smart att lägga den större delen av kalorierna under fastedagen på morgonen eller dagen. Andra får svårt att sova de dagar de har fastat. Är detta ditt problem tipsar Michael Mosley om att lägga större delen av dagens intag senare på dagen, mot kvällen. Detta kommer göra att du sover bättre. Skulle du vakna av hunger på natten och inte kunna somna om kan du äta något litet.

 

3. Bota biverkningar med vätska

Stora delar av den västerländska befolkningen har vätskebrist. Eftersom det dessutom finns vätska i maten vi äter finns det risk att du kommer känna av symptom på vätskebrist de dagar du fastar. Huvudvärk, trötthet och yrsel är typiska symptom på vätskebrist, snarare än hunger.

- Drick massor av vatten under dina fastedagar. Det hjälper också mot hungern. Du kan även dricka kaffe och te utan sötning eller mjölk, alla kalorifria drycker går bra, säger Mosley som själv tycker att grönt te botar hans hunger under fastedagarna.

 

4. Se fördelarna

Innan du börjar med fastan bör du fundera på varför du gör den, menar Mosley. Är det positiva hälsoeffekter och viktnedgång som är anledningen? Gå in i dieten med hög motivation, Mosley menar att en positiv attityd kommer göra fastedieten mycket enklare.

- De som tänker att de kommer svimma av hunger eller inte klara av sin vardag kommer uppfatta fastan som mycket svårare än de som tänker positivt och fokuserar på de viktiga hälsoeffekterna, säger han.

 

5. Låt inte hjärnan lura dig

Hunger och sötsug är naturliga känslor för människan, vår kropp är anpassad för en värld där tillgången på mat inte finns i överflöd och din hjärna skickar ut signaler om att du bör äta även när du inte behöver. Detta för att kroppen ska vara förberedd på en kommande svältperiod. Att vara hungrig är inte farligt och du behöver inte vara orolig för att kroppen reagerar med att bli hungrig eller trött när du fastar.

- Jag minns när jag fastade i början, jag var vrålhungrig. Men jag visste att det skulle gå över. I bland gäller det bara att ta sig genom dagen, säger Mosley.

 

6. Fasta med en kompis

När Michael Moseley spelade in sin dokumentär om 5:2-dieten tillbringade han sina dagar med ett filmteam som åt god mat i hans närhet dygnet runt. För att bli ännu mer motiverad rekommenderar han att du fastar tillsammans med en kompis eller en partner.

- Vi människor är flockdjur som tycker om att tillhöra en gemenskap. När man fastar kan motivationen gå upp och ner, då kan det vara skönt att göra det tillsammans med någon annan så att man kan peppa varandra, säger han.

 

7. Skippa kolhydrater på fastedagarna

För de som upplever att de blir väldigt hungriga under fastedagarna rekommenderar Mosley kolhydratsfattiga fastedagar. Själv äter han enbart proteinkällor som kött och fisk med grönsaker som tillbehör under sina fastedagar. Detta kommer hjälpa mot hunger och sötsug då kolhydrater höjer ditt blodsocker och gör dig hungrigare. Dessutom innehåller grönsaker väldigt lite kalorier vilket betyder att du kan äta stora mängder och bli mättare.

- Ett annat knep är att krydda maten. Jag använder mycket vitlök, citron, lime och andra kryddor i min mat i dag vilket jag sällan gjorde förr, säger han.

 

8. Ät måttligt fem dagar av sju

För att få effekt av 5:2-dieten måste du äta med sunt förnuft de övriga fem dagarna i veckan. Michael Mosley menar att de flesta som fastar får bättre matvanor även de dagar då de äter normalt. Många börjar bli sugna på nyttiga tillbehör som grönsaker i stället för pasta och ris, menar han. Om du däremot äter mycket skräpmat och kolhydratsrik mat de dagar du inte fastar kommer du varken gå ner i vikt eller dra nytta av hälsofördelarna.

- De som äter mycket bröd, pasta och ris kommer antagligen inte få bättre värden just eftersom det handlar om insulinet. Går du inte ner i vikt bör du se över hur du äter när du inte fastar, säger Mosley.

 

9. Mät dina framsteg

Trots att Michael Mosley har fastat länge och nått sin målvikt väger han sig fortfarande varje dag. Det håller honom motiverad, menar han.

- Jag väger mig, mäter mig och prickar mig i fingret för att kolla mitt blodsocker varje dag. De som slutar med fastedieten efter att ha nått sin målvikt kommer märka att det inte är så roligt när vågen börjar sakta gå upp igen, säger han.

Hans tips är att du mäter dina framsteg på flera sätt, både för motivationen och för att se att det går åt rätt håll.

 

10. Anpassa fastan efter dina mål

Så vad gör du efter målgången? Michael Mosley gick ner drygt nio kilo på lika många veckor och förbättrade sina hälsovärden markant efter bara några månader på 5:2-dieten. I dag kör han en mildare form av fasta för att underhålla sin friska kropp.

- Nu äter jag 6:1, jag fastar alltså en gång i veckan. Mina värden ser bra ut och jag ville inte gå ner mer i vikt. Jag tror allt kan gå över styr och det är viktigt att vara snäll mot sig själv, säger han.

Om du har nått din målvikt rekommenderar Mosley att du drar ner fastan till en dag i veckan eller äter lite mer de dagar du fastar.

- Det finns inga strikta regler, alla måste hitta ett sätt som fungerar för dem i längden, säger han.

Relaterat