Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 12 jan 2014 16:00

5:2-experternas bästa tips för att lyckas

Foto: Lionel Hahn

5:2 har blivit experternas egen favoritdiet. Så här tänker tre av dem, professorn, läkaren och hälsocoachen själva som hållit på ett tag med 5:2-dieten.

Missa inte Appen!

”Man börjar spontant föredra hälsosam mat”

Michael Mosley, läkare och författare

Han har skrivit boken 5:2-dieten, friskare, smalare, längre liv med halvfasta, tillsammans med Mimi Spencer.

Han menar att 5:2-medvetandet kommer naturligt:
Efter ett tag har du fått ett nytt förhållningssätt till mat, eftertänksamt, rationellt och ansvarsfullt, utan att du ens har märkt det.
Författarnas erfarenhet är att halvfastan två dagar i veckan reglerar aptiten i stället för att göra den mer extrem:

Foto: Foto: Ylwa Yngvesson

Man blir mer uppmärksam på sitt kaloriintag, och börjar spontant föredra hälsosam mat när smaklökarna förändras av halvfastan.
Och man nöjer sig med mindre portioner.
I boken skriver de: Muffinsarna kommer att börja se enorma ut där de väntar, feta och fuktiga, under kaféernas glaskupor. Stora chipspåsar blir en monstruös syn. Kanske går du från en stor latte till en mellan, för att sedan bara vilja ha en halv kopp kaffe utan vare sig socker eller grädde.

 

---

 

 

 

 

”Jag räknar inte kalorier på fastedagarna”

Ulrika Gabriel, hälsocoach och beteendevetare.

 

Foto: Foto: Cornelia Nordström

Hon har följt 5:2 sen i juni 2013. Men hon räknar inte kalorier på fastedagarna, utan äter ren kost i mindre mängd och gärna flytande föda som gröna smoothies och soppor.

– Jag tror att det är viktigt att inte fixera sig vid kalorierna på sikt. Det vi strävar efter med 5:2 är att låta kroppen vila från matsmältning ibland. Jag börjar mina fastedagar med en enorm kopp kokande vatten som får svalna till ljummet.
På förmiddagen dricker jag te och kaffe med havre- eller mandelmjölk. Till lunch soppa eller smoothie och sen något varmt på kvällen, till exempel omelett eller lax.

 

---

”Många naturligt smala har ett ätmönster som liknar 5:2”

Kerstin Brismar, professor i diabetesforskning vid Karolinska institutet.

Många naturligt smala personer har ett ätmönster som liknar 5:2-metoden. De kan hoppa över ett mål ibland, utan att de ens tänker på det. Ibland känner de att de behöver en riktigt kaloririk måltid, och äter den.
Ungefär så fungerar 5:2 i det långa loppet.

Du kanske minskar till en fastedag i veckan, för att så småningom sluta med en bestämd fastedag.

 

 

Här hittar du fler bra tips för att få ut det mesta av din 5:2-diet