5:2-dieten - periodisk fasta

5:2-metoden går ut på att du äter färre kalorier två dagar i veckan och som vanligt resten av veckan. Det betyder att du kan gå ner i vikt med 5:2, upp till fem kilo på fem veckor.Det var den engelska läkaren Michael Mosley som gjorde metoden känd för världen i en dokumentär för BBC. Han har också skrivit boken "5:2-dieten".Metoden kallas också för periodisk fasta, just för att man halvfastar under en begränsad period som två dagar i veckan. Kvinnor ska äta 500 kcal per dag och män 600 kcal per dag. Att klara av fastedagarna är lättare för nybörjaren om man alltid har en vanlig matdag mellan fastedagarna.Du kan äta dina kalorier under en, två eller tre måltider. Det senare är vanligast för kvinnor. Du hittar kaloriräknade recept på nätet och i appar för dina 5:2-dagar.5:2-dieten har visat sig även förlänga livet och ge positiva effekter på de riskfaktorer som orsakar hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och cancer.Svenska professorn Kerstin Brismar menar att 5:2-dieten liknar det ätmönster som smala personer har. De kan hoppa över ett mål ibland och äta kaloririkt när de behöver det. Michael Mosley ber i juli 2014 om ursäkt för att han tidigare varnat för mättat fett.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!