Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 2 jun 2014 10:01

5 sorters mat med mer protein-boost än ägg

<span>Ägg har blivit affischnamn för proteinrik mat. Men är de verkligen bäst?</span>

Ägg har blivit affischnamn för proteinrik mat. Men är de verkligen bäst?

1/6

Foto: Anna Omelchenko

Spirulina.

Spirulina.

2/6

Torkade sojabönor.

Torkade sojabönor.

3/6

Grekisk yoghurt.

Grekisk yoghurt.

4/6

Gruyèreost.

Gruyèreost.

5/6

Pumpakärnor.

Pumpakärnor.

6/6

PROTEINRIK MAT. Ägg har blivit ett affischnamn för protein. Men förtjänar det runda lilla klotet verkligen monopol?

Inspirerade av Womenshealth lyfter vi fram 5 andra godsaker som skänker muskelbyggande näring.

Det räcker att du kollar på Sylvester Stallone när han tuggar i sig råa ägg som Rocky Balboa - det är liksom bevis nog för att ägg är den ultimata proteinkällan.

Men stämmer det verkligen? De här fem råvarorna innehåller faktiskt MER!

LÄS OCKSÅ: 11 myter om hälsa och träning

Torkad spirulina

Fisk är inte det enda från havet som är smackat med protein: Endast två matskedar av torkat sjögräs innehåller 8 gram protein - och det är endast 40 kalorier. Ett tips är att strö spirulina över salladen eller att använda det på rostade/stekta grönsaker.

LÄS OCKSÅ: Så bra är nya hälsomaten

Rostade sojabönor

En kvarts kopp av det här snacket innehåller 15 gram protein och tillsammans med en bra dos av fiber och kalium är det den perfekta ingrediensen för att göra en hemmagjord mix att ha med på skogsvandringen.

LÄS OCKSÅ: 9 livsmedel du tror är nyttiga - som inte är det

Grekisk youghurt

När det kommer till protein är vanlig grekisk yoghurt värsta kicken. En liten burk innehåller 17 gram protein och det är endast 100 kalorier.

Gruyèreost

28 gram av osten - som är en smakrik variant av schweizisk ost - har mer än 8 gram protein. Se bara upp med hur mycket du stoppar i dig. 28 gram motsvarar 117 kalorier, men det är lätt hänt att man tar flera bitar. Gör inte det. Då blir slutresultatet inte lika bra.

Torkade pumpafrön

Pumpafrön är mest kända för att innehålla mycket magnesium, men de är också en källa till mycket protein. 10 gram innehåller en kvarts kopp med pumpafrön.